zmień miasto
Jesteś tutaj:
ZNAJDŹ OFERTĘ PRACY
Rodzaj pracy
 
 
Branża
BRANŻE

5 najważniejszych języków obcych wg. pracodawców w Polsce w 2016

poniedziałek, 29-08-2016 (00:00:00) | komentarze (0) | artykuł sponsorowany


Pierwsza piątka języków obcych w Polsce pokrywa się z top 5  języków europejskich, a i często światowych. Struktura pracodawców polskich wygląda bardzo ciekawie. Po pierwsze niewielu pracodawców na polskim rynku pracy to pracodawcy polscy. Po drugie większość firm ma charakter usługowy, rzadziej wytwórczy. Usługi świadczone zdalnie obejmują coraz częściej cały świat i zobowiązują do obsługi wielojęzycznej. Zdecydowanie częściej pracodawcy wymagają języka obcego od swoich pracowników w kontekście pracy na rynkach zachodnich, niżeli na polskim rynku.
- Często chodzi także o kwestie komunikacji w firmie o międzynarodowym kapitale i organizacji. Znacznie rzadziej język obcy potrzebny jest do fizycznej obsługi klienta zagranicznego w Polsce. Dodać należy również, że wiele firm zatrudnia na polskich warunkach, umowach pracowników za granicą, jako personel w delegacji, na kontraktach czasowych itp. – podaje Sprachcaffe, zobacz stronę.  Pociąga to potrzeby w obszarze kompetencji językowych. Zaczynają nie być potrzebni pracownicy z językiem polskim, a nawet do pakowania paczek wymagany jest angielski, bowiem instrukcje, procedury i zamówienia jakie są na magazynach pakowane występują w języku angielskim. Tym samym wcale nie musimy emigrować z kraju, by pracować w nawet niewymagających pracach „po angielsku”. Wysokie wymagania w stosunku do języka obcego niestety nie przekładają się na zarobki, stąd też wiele osób woli jednak wyjechać, by wykonywać podobną pracę, tyle że za kilkukrotność wynagrodzenia w Polsce.

Pracodawcy polscy wciąż zbyt mało doceniają elastyczność i wykształcenie Polaków
Z roku na rok znajomość języków obcych staje się coraz ważniejszą cechą w poszukiwaniu pracy. Pozycja dotycząca znajomości języka w CV jest znacznie wyżej niżeli doświadczenie, dodatkowe wykształcenie itd. Według danych od Preply, przez główny Urząd Statystyczny co 6 oferta na rynku pracy to oferta zawierająca wymóg znajomości języka obcego. Zdecydowana większość z tych ofert wymaga znajomości angielskiego, chociaż pojawiają się również oferty z oczekiwaniami znajomości niszowych języków takich jak czeski, czy estoński. Warto jest poznać oczekiwania pracodawców, jeśli chcemy być przygotowani na poszukiwanie nowej pracy lub swej pierwszej w życiu pracy. Chcąc robić karierę warto jest zadbać o umiejętności językowe, które bywają niezbędne.

Najlepszą analizą potrzeb rynku są aktualne oferty pracy jak i trendy opisywane przez analityków rynku zatrudnienia. W roku 2016 nie nastąpiło wiele zmian w obszarze popularności języków obcych. Pierwsze i niekwestionowane miejsce zajmuje język angielski. To od lat wciąż najbardziej poszukiwany język u pracowników. Pracodawcy zmieniają jedynie wymagania co do poziomu zaawansowania znajomości angielskiego. O trendach dużo mówiło się na targach, Poziom ten jest coraz wyższy i coraz częściej pracodawcy w procesie rekrutacji zaznaczają, iż znajomość angielskiego jest warunkiem niezbędnym i to w stopniu co najmniej komunikatywnym. Podstawowa znajomość angielskiego to już o wiele za mało by być konkurencyjnym kandydatem. Co więcej sam angielski przestaje być atutem, a często jest standardem niewiele znaczącym. Dopiero w towarzystwie znajomości niemieckiego, czy francuskiego bywa kompetencją dostrzeganą przez pracodawców in plus. Pracodawcy coraz częściej doceniają znajomość języków obcych u swoich pracowników, jak i inwestują w rozwój tejże znajomości dopłacając do korepetycji, organizując kursy językowe w siedzibie firmy, czy też wysyłając personel na szkolenia językowe zagranicą, czy kursy języka branżowego. Znając język obcy możemy liczyć na gratyfikację w postaci kilkunastu procent wyższej wypłaty, a z każdym kolejnym znanym językiem kolejne kilka procent wynagrodzenia. Również pod kątem stopnia zaawansowania wynagrodzenie zależy od poziomu znajomości języka, i jest tym wyższe im bardziej biegle znamy język lub kilka języków.

Poza językiem angielskim bardzo popularnym językiem obcym, którego chętnie uczymy się jest język niemiecki. Jego popularność jest ściśle zależna od regionu. Największym zainteresowaniem cieszy się na zachodnich krańcach kraju oraz na Górnym i Dolnym Śląsku. Także w rejonie Gdańska i Trójmiasta dają o sobie znać niemieckojęzyczne korzenie. W centralnej Polsce niemieckiego uczymy się bardziej z wyrachowania, oferowanej pracy czy to w Polsce, czy w Niemczech, Austrii. W terenach przygranicznych oraz Śląska opolskiego niemiecki, to często drugi język, uznany za ojczysty. Jego znajomość przydaje się głównie z uwagi na szeroko inwestowany w Polsce kapitał niemiecki i rozwój niemieckich firm na polskim rynku. Użytecznym jest także przy ekspansji swojej firmy na niemieckim rynku. Wbrew pozorom Polacy również prowadzą biznesy za zachodnią granicą z dużymi sukcesami.
Angielski, niemiecki to pewniaki w rankingu popularności, co do trzeciego miejsca to w zależności od roku i sytuacji na rynku zajmuje je hiszpański, lub francuski, rzadziej holenderski, czy włoski. W 2016 roku pracodawcy odnotowują popyt na osoby ze znajomością francuskiego. Potrzebni są pracownicy do pracy we Francji, jak i do pracy zdalnej, telefonicznej w języku francuskim. Język francuski zaczyna być ważny z powodu podbijania rynku francuskiego przez firmy funkcjonujące w Polsce.

Obsługa w języku francuskim dotyczy także obsługi online e-sklepów
Wbrew pozorom jeżyki obce przydadzą się nam nie tylko w branży turystycznej, czy handlu zagranicznym, ale również w branży projektowej, produkcyjnej, przemyśle różnych specjalności. Spory rozwój w Polsce odnotowują badania i rozwój, co za tym idzie wzrasta ilość zespołów badawczych i naukowych o charakterze międzynarodowym. Także w branży informatycznej istotną role pełnia języki obce. Praktycznie wszędzie, w każdym zawodzie są potrzebne języki i zwykle wśród nich jest angielski i jeden z kilku najpopularniejszych w Europie. W branży motoryzacyjnej króluje włoski i hiszpański, w branży bankowej francuski, hiszpański i przede wszystkim angielski, w budownictwie hiszpański i angielski itd. Coraz częściej powstają firmy przygraniczne operujące językiem czeskim, słowackim, ukraińskim itp. Co za tym idzie potrzebują one handlowców, marketingowców, księgowych z językiem obcym danego kraju. Warto jest zatem postawić na niszowe języki na skalę globalną, ale zarazem kluczowe w danym regionie z uwagi na obszar pogranicza.

Najpewniejszą branżą dla osób biegle władających językiem obcym jest edukacja. Niewiele osób zwraca uwagę na rynek edukacji językowej, tymczasem warto poświęcić mu uwagę. Chcąc być korepetytorem, lektorem warto jest rozważyć, czy lepszym rozwiązaniem będzie anglistyka, czy iberystyka. Nauczycieli języka angielskiego na polskim rynku jest pod dostatkiem, wielu nie może znaleźć pracy w swym zawodzie, mimo dostępności edukacji online, która daje szanse na zatrudnienie także korepetytorom świadczącym usługi przez Skype. Wybierając rzadszy język mamy szanse na większy popyt na swoje usługi. Nie musi być to niszowy język, ale na przykład francuski, bądź włoski, języki popularne, ale niedorównujące popularności niemieckiemu, czy angielskiemu, który bije rekordy w ilości osób zainteresowanych nauką języka po stronie uczniów, jak i lektorów.

 


artykuł sponsorowany

Komentarze, opinie, wypowiedzi (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Dodaj opinię

Brak komentarzy. Bądź pierwszy i dodaj komentarz.

REKLAMA
FB dlaMaturzysty.pl reklama