zmień miasto
Jesteś tutaj:
ZNAJDŹ OFERTĘ PRACY
Rodzaj pracy
 
 
Branża
BRANŻE

ABC listu motywacyjnego

czwartek, 06-10-2011 (00:00:00) | komentarze (1)


List motywacyjny oraz CV stanowią duet najważniejszych dokumentów rekrutacyjnych. O ile życiorys jest formą bezosobowego formularza, który ma stanowić bogate źródło informacji o doświadczeniu zawodowym kandydata, to list motywacyjny powinien być napisanym z pasją uzasadnieniem dlaczego jest się właściwą osobą na właściwym miejscu. Choć rekruterzy w pierwszej kolejności przyglądają się CV, to nie mniejszą uwagę należy poświęcić redagując list motywacyjny, który w wielu wypadkach jest języczkiem u wagi we wstępnej fazie rekrutacji.

Celem listu motywacyjnego jest opisowe przedstawienie kandydatury na określone stanowisko pod kątem wymagań zawartych w ogłoszeniu rekrutacyjnym.
Należy w nim przekonać rekrutera, że jest się przygotowanym od wyzwań proponowanej pracy, rozumie się w pełni misje i cele firmy, w końcu udowodnić, że jest się wartościowym i właściwym kandydatem.

List motywacyjny: krok po kroku

Tworzenie listu motywacyjnego warto podzielić na kilka etapów:

  1. Analiza ogłoszenia rekrutacyjnego. Ten etap dotyczy nie tylko pisania listu motywacyjnego, ale całego procesu rekrutacyjnego. Należy uważnie się przyjrzeć stawianym w ogłoszeniu rekrutacyjnym wymaganiom, specyfice proponowanego stanowiska, oraz samej firmie i jej kulturze korporacyjnej. 
  2. Reaserch pracodawcy. Niezbędne jest również posiadanie podstawowej wiedzy na temat branży, w której funkcjonuje pracodawca. Warto dowiedzieć się więcej na temat firmy, jej produktów i konkurentów. 
  3. Diagnoza zasobów. Następnie przychodzi czas na szczerą autodiagnozę pod kątem wymienionych wymagań. Ile z nich się spełnia i w jakim stopniu. Na tym etapie pomocne jest spisanie wszystkich doświadczeń, które mogą  uwiarygodnić posiadanie określonych kompetencji. Mogą to być  zarówno doświadczenia zawodowe jak i te wyniesione z organizacji studenckich czy wolontariatu. 
  4. Redakcja dokumentu. Będąc bogatszym w tą wiedzę przychodzi czas na redakcję listu motywacyjnego.
List motywacyjny: formatowanie

Szkielet i formatowanie listu motywacyjnego są precyzyjnie określone. Od kandydatów wymaga się przestrzegania standardowego wyglądu i rozkładu treści zawierającego dane kontaktowe i formalne, wstęp, rozwinięcie i zakończenie.
  1. Dane kontaktowe kandydata, miejscowość wraz z datą, odbiorca. Lokalizację tych informacji w dokumencie można znaleźć na przykładzie załączonym na końcu artykułu. Podane w tej sekcji dane nie są tylko czystą formalnością, ponieważ są one niezbędne dla rekruterów do efektywnego zarządzania dużą ilością dokumentów aplikacyjnych
  2. Wstęp. Celem wstępu jest poinformowanie rekrutera na jakiego stanowiska dot. przesłana aplikacja i czy jest to odpowiedź na konkretne ogłoszenie, a jeśli tak, to na jakie. Jeżeli kandydat przesłał swoją aplikację do pracodawcy, dowiadując się o wakacie w inny sposób, również powinien o tym napisać. 
  3. Rozwinięcie. Jest to najważniejsza i najobszerniejsza sekcja listu motywacyjnego. Należy w niej zawrzeć doświadczenia zawodowe i edukacyjne oraz kompetencje i cechy osobowościowe, które świadczą o dopasowaniu do stanowiska i wymogów pracy. Warto się pochwalić swoimi sukcesami, awansami, szczególnymi osiągnięciami, czy zakończonymi powodzeniem projektami.
  4. Zakończenie. Ostatnia część dokumentu to miejsce, w którym podkreśla się zainteresowanie ofertą pracy oraz wyraża się gotowość spotkania podczas rozmowy kwalifikacyjnej by pełniej zaprezentować własną osobę.   
Co ważne – list motywacyjny powinien zmieścić się na jednej stronie kartki A4.
 
Przykład optymalnie sformatowanego listu motywacyjnego znajduje się na końcu artykułu. Został on wygenerowany przez Generator LM dostępny na Youngpro.pl dla zarejestrowanych użytkowników.

List motywacyjny: wskazówki i informacje dodatkowe
  • Wzory listu motywacyjnego zamieszczone w internecie, mogą stanowić cenne źródło informacji o języku oraz formatowaniu tego dokumentu, należy się jednak wystrzegać kopiowania gotowych zdań czy formułek. Są to przykłady stworzone z myślą o wszystkich – list motywacyjny wysyła jednak konkretna osoba do konkretnej firmy, dlatego musi być on dostosowany do zasobów jednostki oraz charakterystyki stanowiska i firmy.
  • List motywacyjny będzie przeglądała konkretna osoba. Jeżeli w treści ogłoszenia podane są personalia rekrutera (np. personalny adres maila), to z pewnością warto skierować go bezpośrednio do odbiorcy.
  • Jednym z celów listu motywacyjnego jest wykazanie, że zna się wymogi pracy na danym stanowisku, profil działalności pracodawcy, oraz branżę, w której funkcjonuje.
  • Jednym z trudniejszych dylematów, przy pisaniu listu motywacyjnego jest optymalne zbilansowanie entuzjastycznego promowania własnej kandydatury i rzeczowej oceny własnych osiągnięć. Żeby dokument był wiarygodny należy postawić na chłodną argumentację swoich mocnych stron, żeby był atrakcyjny najlepiej postawić na wyrażenie optymizmu i zainteresowania wobec stanowiska oraz firmy.
  • Korporacyjni pracodawcy bardzo często szukają nie tylko pracowników o wybitnych kwalifikacjach, ale także takich, dla których bliskie są wartości firmy, a ich charakter będzie świetnie współgrał z kulturą korporacyjną.  Warto więc poświęcić trochę czasu i przyjrzeć się stronie pracodawcy, zapoznać się z jej misją, wizją, strategią, wartościami firmy i umiejętnie wykorzystać tą wiedzę w liście motywacyjnym wykazując się ich znajomości oraz zrozumieniem. 
  • Jeżeli organizacja chętnie komunikuje działalność w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), to dobrze odbieranym gestem, będzie docenienie pracodawcy wraz z wyrażeniem zaangażowania w działalność prospołeczną poprzez podkreślenie wcześniejszych doświadczeń (np. w ramach projektów i wolontariatu). Pracodawcy chcą by ich pracownicy czuli się dumni z firmy i rozumieli wagę takich działań.
  • List motywacyjny nie powinien być opisowym powtórzeniem informacji zawartych w CV. Jest to dokument, w którym warto pochwalić się osiągnięciami, wynikami i doświadczeniami nie zamieszczonymi w życiorysie w kontekście wymagań stanowiska, o które się ubiega. 
  • By uniknąć typowych błędów przy formatowaniu tego dokumentu można skorzystać z dostępnych w Internecie kreatorów listu motywacyjnego. Z intuicyjnego i profesjonalnego narzędzia można korzystać po zarejestrowaniu się w portalu Youngpro.pl. Poniżej prezentujemy wzór listu motywacyjnego wygenerowanego za jego pomocą. Tak powinien być sformatowany profesjonalny list motywacyjny. [logotyp Youngpro załączony jest wyłącznie na poniższym wzorze]
 

Marcin Świejkowski

Artykuł pochodzi z portalu Youngpro.pl

Komentarze, opinie, wypowiedzi (1)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Dodaj opinię
  • Jak napisać list motywacyjny [0]

    Zanim zaczniesz pisać list motywacyjny w odpowiedzi na konkretne ogłoszenie, przeczytaj uważnie tę ofertę pracy i zrób listę tych swoich umiejętności nabytych w ramach praktyki zawodowej, jak i związanych z otrzymanym wykształceniem, które bezpośrednio odpowiadają wymaganiom stawianym przez pracodawcę. List motywacyjny w centralnej części powinien odnosić się do tych umiejętności oraz do wynikających z nich korzyści dla pracodawcy. Najlepszą metodą będzie takie opisywanie swoich atutów, aby pracodawca wyrobił sobie przekonanie, że nasz list motywacyjny jest swojego rodzaju ofertą biznesową skrojoną pod jego specyficzne potrzeby i nasza aplikacja nie jest przypadkowa. Należy uwypuklać korzyści jakie pracodawca będzie miał zatrudniając Ciebie, a później dopiero przedstawiać swoje własne oczekiwania związane z dalszym rozwojem zawodowym. Za: www.list-motywacyjny.com.pl

    ŁukaszS, 2011-10-13, 20:49:32

REKLAMA
FB dlaMaturzysty.pl reklama