Największą trudnością w czasie szukania pracy jest to, że o jedno miejsce ubiega się wiele osób. Dlatego musisz przekonać potencjalnego pracodawcę, aby wybrał właśnie ciebie.
Pierwszym krokiem ku temu są dokumenty aplikacyjne. Przygotowane rzetelnie i starannie zrobią dobre wrażenie i zwrócą uwagę na twoją kandydaturę. Rekruter na ich podstawie tworzy sobie wyobrażenie na temat kandydata, co w dużej mierze decyduje o ewentualnym zaproszeniu na rozmowę kwalifikacyjną.
Pamiętaj, by w CV i liście motywacyjnym podawać jedynie prawdziwe informacje o sobie, swoim doświadczeniu i umiejętnościach. Wszystkie „małe kłamstewka" z łatwością zostaną zdemaskowane w czasie rozmowy kwalifikacyjnej, a taka sytuacja już na starcie przekreśli twoje szanse.
CURRICULUM VITAE - czyli życiorys w pigułce
Idealny życiorys powinien zajmować maksymalnie objętość jednej kartki A4 maszynopisu. Zacznij od analizy ogłoszenia. Na przykład jeżeli pracodawca poszukuje kandydata ze znajomością obsługi kas fiskalnych, a ty dzięki pracy sprzedawcy posiadasz tę umiejętność, to ta informacja powinna koniecznie być umieszczona. Pamiętaj jednak, że nie warto kłamać w sprawie doświadczenia czy wykształcenia. Jeśli go nie posiadasz, w liście motywacyjnym zaznacz, że twoim atutem jest „umiejętność szybkiego uczenia się i adaptacji w nowym środowisku" lub „gotowość wzięcia udziału we wszelkich szkoleniach podnoszących kwalifikacje".
Oprócz samej treści CV istotne jest jej graficzne rozplanowanie. Jest to ważne, bowiem na biurku rekrutera leży zazwyczaj stos podań. Nie wiadomo więc, ile czasu poświęci on na zapoznanie się z twoją aplikacją, a jeśli panuje w niej chaos, to z pewnością nie zachęci on do przeczytania.
Dokument powinien być przejrzysty, warto użyć pogrubionej czcionki lub drukowanych liter do podkreślenia najistotniejszych informacji. Uwaga! W tego typu dokumentach niedopuszczalne jest stosowanie kursywy i zmiana typu czcionki w trakcie pisania.
Ważne:
Najczęstsze błędy w pisaniu CV:
Błędy świadczą o tym, że nie traktujemy przyszłego pracodawcy poważnie, a kserokopie - mówią, że te same podania rozesłaliśmy do wielu firm, nie zadając sobie trudu zmodyfikowania ich treści. A przecież każdego potencjalnego pracodawcę należy traktować indywidualnie.
LIST MOTYWACYJNY - dlaczego wybrać właśnie mnie
Zadaniem listu jest przedstawienie w sposób krótki i zwięzły motywacji osoby ubiegającej się o dane stanowisko. Dobry - jest odpowiedzią na pytania: dlaczego właśnie ty jesteś idealnym kandydatem na to stanowisko, dlaczego się o nie ubiegasz, i co zyska pracodawca zatrudniając cię? Powinien zaciekawić adresata i zachęcić go do tego stopnia, żeby przeczytał pozostałe dokumenty przez ciebie złożone.
List rozpocznij najlepiej zwrotem „ W nawiązaniu do Pańskiego ogłoszenia, z dnia... w ..., pragnę przedstawić swoją kandydaturę na stanowisko...". Następnie napisz jakim stanowiskiem jesteś zainteresowany, pracą stałą czy stażem itp.
Podkreśl te ze swoich cechy, które mogą być przydatne przy wykonywaniu tej właśnie pracy. Prezentuj swoje zalety, ale nie popadaj w przesadę. Nie należy powtarzać informacji z CV, lecz je rozwinąć i zinterpretować na własną korzyść. Treść listu powinna być zwięzła, zdania krótkie i przedstawiające konkretne informacje. Nie pomijaj niczego, o czym wspomina pracodawca w ogłoszeniu. Jeśli szuka on dobrego konferansjera, koniecznie napisz o konferencjach i prelekcjach, które przygotowywałeś np. na studiach. Nie ma jednak sensu pisanie o biegłej znajomości Internetu i obsługi komputera, jeśli pracodawca szuka osoby z podstawową jego znajomością. Uzasadnij, że dzięki posiadanemu wykształceniu, predyspozycjom i umiejętnością, jesteś najlepszym kandydatem do tej pracy. Nie zapomnij zakończyć listu zwrotami grzecznościowymi np. „ łączę wyrazy szacunku", „ z poważaniem". Koniecznie czytelnie się podpisz.
Ważne:
- w lewym, górnym rogu umieść swoje dane teleadresowe,
- w prawym, górnym rogu - miejscowość i datę,
- pod miejscowością i datą lub pod danymi teleadresowymi (ale w żadnym wypadku na środku) napisz dane adresata listu, musi nim być konkretna osoba w danej firmie lub np. dział personalny,
- pod spodem napisz jakiego stanowiska dotyczy oferta,
- następnie zwrot „ Szanowni Państwo" , a pod nim od akapitu treść listu,
- zakończ zwrotem „ z poważaniem" i podpisz się.
JD
Źródło obrazków: sxc.hu
Komentarze, opinie, wypowiedzi (0)
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Dodaj opinięBrak komentarzy. Bądź pierwszy i dodaj komentarz.