zmień miasto
Jesteś tutaj:
ZNAJDŹ OFERTĘ PRACY
Rodzaj pracy
 
 
Branża
BRANŻE

Multitasking – czy naprawdę lepszy?

piątek, 24-03-2017 (00:00:00) | komentarze (0)


Dzisiaj poświęcanie się całkowicie tylko jednej aktywności wydaje się stratą czasu. Wielu z nas jest przekonanych o tym, że zrobimy coś szybciej, gdy wykonamy parę czynności naraz: wykonamy ważną rozmowę prowadząc samochód, odpiszemy na e-mail będąc na zebraniu czy poczytamy pisząc z koleżanką na Facebooku. Wielozadaniowość (ang. multitasking) polega właśnie na robieniu wielu rzeczy w jednej chwili. Jest to jedna z metod ułatwiających rozdzielanie czasu. Jednak czy jest ona skuteczna? Czy multitasking pomaga, czy szkodzi?

Work harder

Przemęczanie mózgu

Zmuszanie mózgu do przyswajania wielu, często niezwiązanych ze sobą, informacji jednocześnie prowadzi do spadku jego wydajności o 40%. Rozpraszamy się, przez co jesteśmy mniej efektywni. Nasz umysł jest tak zaprojektowany, aby „przełączać” czynności, a nie operować nimi jednocześnie. Dlatego tak ciężko jest nam skupić się na rozmowie przez telefon i odpisywaniu na smsa.

Wolniejsza praca

Wbrew pozorom wielozadaniowość nie sprawi, że wykonamy nasze obowiązki szybciej. Mózg potrzebuje czasu do przetworzenia, a dodawanie mu wielu czynności jednocześnie obciąży go jeszcze bardziej. Taki proces skutkuje spadkiem energii i zmęczeniem. Nie jesteśmy w stanie szybko i skutecznie oddzielić zbędnych informacji z poprzedniego zadania i dobrze skoncentrować się na nowym.

Stres

Podejmowanie się dwóch lub więcej zadań naraz powoduje spadek produktywności, a co za tym idzie – stres. Zestresowany organizm uwalnia m.in. adrenalinę i inne tzw. „hormony stresu”, co skutkuje podniesionym ciśnieniem i przyspieszonym tętnem. Czujemy się sfrustrowani, co dodatkowo pogłębia naszą irytację i brak skupienia.

Czym zastąpić multitasking?

Przede wszystkim skupić się. Gdy skoncentrujemy się tylko na wykonywaniu jednej rzeczy w danym momencie, nie rozpraszając się przeglądaniem poczty czy rozmową – zrobimy to dokładniej i szybciej. Pomocne może okazać się planowanie zadań od najważniejszych do tych mniej istotnych i wykonywanie ich po kolei. Dobrym pomysłem jest także robienie krótkich 5-minutowych przerw. Jedną z metod efektywnego uczenia się jest właśnie: 20 minut nauki i 5 minut odpoczynku. To pozwala nieco odpocząć naszemu umysłowi,  bez tracenia uwagi na konkretnej rzeczy, którą wykonywaliśmy. Zakończenie jednego zadania, by móc przejść do następnego będzie też bardziej satysfakcjonujące niż zaczynanie wielu zagadnień naraz i pozostawianie ich niedokończonych.

HK

fot. pixabay.com

Komentarze, opinie, wypowiedzi (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Dodaj opinię

Brak komentarzy. Bądź pierwszy i dodaj komentarz.

REKLAMA
FB dlaMaturzysty.pl reklama