zmień miasto
Jesteś tutaj:
ZNAJDŹ OFERTĘ PRACY
Rodzaj pracy
 
 
Branża
BRANŻE

Portfolio – co to takiego?

czwartek, 19-05-2011 (00:00:00) | komentarze (0)


Podczas gdy samo stworzenie profesjonalnego CV oraz listu motywacyjnego nastręcza studentom wielu trudności, przygotowanie portfolio jest dla niektórych poprzeczką nie do przeskoczenia.

Jeśli obawiasz się, że stworzenie portfolio może przewyższyć twoje możliwości, skorzystaj z rad zawartych w artykule.

Co to jest portfolio?

Czym więc jest portfolio? Twoją reklamą, dzięki której przekonasz pracodawcę, że jesteś idealnym kandydatem do pracy w jego firmie. To forma autopromocji, która ma dostarczyć potencjalnemu pracodawcy wszystkie informacje, których nie zamieścisz w swoim CV. 

Jak powinno wyglądać twoje portfolio?

Forma oraz zawartość treściowa twojego portfolio powinny być uzależnione od kierunku twoich studiów oraz branży w obrębie której aplikujesz. Reasumując: nie ma żadnych ograniczeń formalnych w tworzeniu portfolio, a jego ostateczny kształt powinien być wypadkową wymagań dotyczących danego stanowiska i umiejętności oraz cech osobowościowych kandydata.

Jeżeli jesteś studentem ekonomii lub innego  biznesowego kierunku, nie staraj się zauroczyć pracodawcy nietypową grafiką. Skup się raczej na stronie praktycznej swojego portfolio i oprócz uzupełnienia podstawowych działów, takich jak: "o sobie", "osiągnięcia" i "kontakt" stwórz funkcję ściągnięcia twojego CV jako PDF.

Pamiętaj, że twoje portfolio powinno być przede wszystkim czytelne. Nie może ono zawierać zbyt wielu elementów graficznych, gdyż nacisk powinien zostać położony przede wszystkim na treść. Twoje portfolio powinno raczej stonowane, nie wybieraj też innej formy przekazu niż dokument papierowy lub elektroniczny.

Jeśli wiążesz swoją przyszłość z reklamą to wiedz, że musisz wykazać się większą kreatywnością, niż osoby studiujące ekonomię lub kierunki techniczne. Jeżeli należysz do grona osób, które angażują się w przedsięwzięcia marketingowe, to zamieść na stronie grafiki, slogany reklamowe, projekty ulotek reklamowych lub prezentacje multimedialne, które z pewnością przyciągną wzrok pracodawcy. Nie zapomnij także o linkach do wykonanych przez siebie prac oraz referencjach od poprzednich pracodawców.

Dla studentów reklamy i marketingu odpowiednie będą zarówno pisane językiem perswazyjnym strony internetowe, jak i multimedialne prezentacje. 

Jeżeli należysz do grona artystów, to z pewnością lepiej przedstawisz swoje umiejętności za pomocą interesującej pod względem graficznym strony internetowej lub teki ze zbiorem twoich prac i projektów. W swoim elektronicznym portfolio możesz zamieścić harmonogram wystaw twoich prac (z podziałem na wystawy indywidualne i zbiorowe).

Duże pole do popisu mają tu rzeźbiarze oraz architekci. Jeśli jesteś jednym z nich, to pamiętaj, że w twoim wypadku zamieszczenie na stronie internetowej fotografii prac, projektów oraz rzutów jest absolutną koniecznością. Dobrym pomysłem jest także umieszczenie linków do artykułów prasowych na temat wystaw twoich prac lub recenzji, jeśli takowe istnieją. 

Młodzi artyści tworzą portfolio głównie po to, by nawiązać kontakt ze zleceniodawcą lub sprzedać swoje obrazy, rzeźby lub inne owoce własnej twórczości. Jeżeli więc zależy ci na promocji własnej twórczości, zamieść w swoim portfolio dział, w którym znajdą się oferty sprzedaży twoich prac. 

Praktyczne rady

Co musi się znaleźć w twoim portfolio niezależnie od kierunku studiów i stanowiska, na które aplikujesz? Przede wszystkim informacje o twoich największych osiągnięciach i zrealizowanych dotąd projektach. Pochwal się też wszystkimi wygranymi konkursami bądź udziałem w interesujących szkoleniach i innych przedsięwzięciach.

Jeżeli w twoim portfolio brakuje znaczących osiągnięć, postaraj się napisać list motywacyjny dotyczący twoich mocnych stron. W ten sposób zasygnalizujesz pracodawcy, że choć nie masz jeszcze doświadczenia zawodowego, to jednak tkwi w tobie potencjał, który warto wykorzystać.

Jako student nie masz zapewne dużego doświadczenia zawodowego, możesz jednak posłużyć się opiniami osób, u których odbywałeś praktyki lub pracowałeś w ramach wolontariatu. Dobrym pomysłem jest również cytowanie wybranych opinii byłych lub aktualnych współpracowników – szczególnie tych, którzy są uznawani za fachowców w danej branży.

Jeśli posiadasz interesujące hobby, wspomnij o nim także w swoim portfolio. Unikaj jednak zdawkowych informacji w stylu: „interesuję się modą” lub „w wolnym czasie lubię czytać książki”. Jeśli już piszesz o swojej pasji, podaj więcej szczegółów i udowodnij pracodawcy, że jesteś specjalistą w dziedzinie, którą się interesujesz. Dobrze sformułowane zdanie to np. „Do moich pasji zaliczam kino alternatywne, szczególnie wczesne firmy Kennetha Angera”.

Najczęściej popełniane błędy

Podczas tworzenia portfolio pamiętaj, aby unikać najczęściej popełnianych błędów, takich jak przepisywanie większości informacji z CV. Portfolio nie ma być powieleniem życiorysu, a jedynie jego uzupełnieniem. 

Nie zamieszczaj także zbyt dużej ilości niepotrzebnych linków, które nie prowadzą bezpośrednio do twoich prac lub artykułów na ich temat, lecz otwierają strony hobbistyczne. Najbardziej rażącym błędem jest traktowanie portfolio jak kwestionariusza osobowego do którego wpisuje się wszystkie umiejętności kandydata. Informacje typu „potrafię obsługiwać kserokopiarkę, telefon i skaner” sprawią, że twoje portfolio nie będzie wyglądać profesjonalnie.

Pamiętaj o tym, że nawet jeśli posiadasz interesujące portfolio, nie powinieneś wysyłać go pracodawcy,  który wyraźnie nie poprosił o to w ofercie pracy. Wyjątkiem jest sytuacja, w której aplikujesz do firmy, która akurat nie organizuje rekrutacji. Wyślij wtedy swoje portfolio, by pokazać pracodawcy, że umiesz właściwie wypromować swoją osobę i sprawdzisz się na danym stanowisku. Do swojej autoprezentacji dołącz także życiorys oraz list motywacyjny.

Nina Kinitz

Artykuł pochodzi z portalu youngpro.pl

Komentarze, opinie, wypowiedzi (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Dodaj opinię

Brak komentarzy. Bądź pierwszy i dodaj komentarz.

REKLAMA
FB dlaMaturzysty.pl reklama