zmień miasto
Jesteś tutaj:
ZNAJDŹ OFERTĘ PRACY
Rodzaj pracy
 
 
Branża
BRANŻE

To ci dopiero zawód! Jak zostać pilotem?

środa, 15-03-2017 (00:00:00) | komentarze (0) | artykuł sponsorowany


Pilot to z pewnością jeden z TYCH zawodów, o których każdy w towarzystwie lubi słuchać, a opowieściom towarzyszą westchnienia lekkiej zazdrości. Brzmi dumnie i poważnie. I, ponad wszelką wątpliwość, powaga nie jest przypadkowa – pilot jest w samolocie najważniejszy, odpowiedzialny za bezpieczeństwo pasażerów, samolotu i sprawne dowiezienie wszystkich na miejsce.

Dziś przyjrzymy się pracy pilota z bliska i sprawdzimy, z czym wiąże się rozpoczęcie takiej kariery.

Na wstępie – to bardzo ciekawy zawód, poznaje się ciekawych ludzi, pracuje w międzynarodowym środowisku i zwiedza świat. Trochę to jednak pozorne. Zdarza się wiele sytuacji, w których pilot nie ma nawet krótkiej chwili na zapoznanie się z okolicą, do której doleciał. Bywa, że po krótkiej trasie wyrusza się w kolejną, a po długiej ma się czas tylko na to, aby dotrzeć do hotelu (często na lotnisku), wyspać się i po kilku godzinach przerwy lecieć dalej. Niemniej, świat faktycznie można oblecieć wzdłuż i wszerz, a przy odrobinie szczęścia, trochę pozwiedzać.

Warunki psycho-fizyczne

Żeby zostać pilotem, trzeba być okazem zdrowia. Licencji jest wiele, a każda z nich nadaje inne uprawnienia. Im wyższy typ licencji, tym bardziej rygorystyczne kryteria. Przed przyszłym pilotem jest więc moc badań lekarskich.
Począwszy od testów psychotechnicznych, które pozwalają ocenić sprawność umysłu, refleks, spostrzegawczość, przez wnikliwą analizę psychologiczną i testy osobowości, aż po weryfikację odporności na stres. Ocena ogólna ma wykazać reakcje w warunkach podwyższonego stresu i napięcia, zmęczenia, pracę w grupie i umiejętności zarządzania (wydawania poleceń załodze).

Ale to dopiero początek drogi diagnostycznej. Pilot musi poddać się także szeregowi fizycznych badań medycznych. Najważniejsze specjalizacje, które analizują zdolność do wykonywania tego zawodu to neurolog, laryngolog, okulista i kardiolog. Dopuszczalne są pewne odchylenia od normy, możliwe jest na przykład otrzymanie licencji przy określonych wadach wzroku (co nie ma miejsca w licencjach wojskowych) – faktem jednak jest, że każda wada, czy uszczerbek musi zostać przez lekarzy zbadana i oceniona pod kątem braku przeciwwskazań.

Licencja

Jest kilka rodzajów licencji, a każda z nich nadaje inny zakres uprawnień i podlega innym obwarowaniom na etapie szkoleniowym.

Licencja PPL to dokument podstawowy – tzw. licencja turystyczna, dająca uprawnienia do latania rekreacyjnego, ale z zastrzeżeniem wyłącznie korzystnych warunków atmosferycznych.

Licencja CPL to już licencja zawodowa, uprawniająca do pilotowania zawodowego.

Licencja ATPL podlega zaawansowanej procedurze i jest najwyższym poziomem uprawnień, jaki można zdobyć w ramach pilotowania zawodowego w cywilnym lotnictwie.

Te trzy rodzaje uprawnień są w lotnictwie cywilnym w zasadzie najbardziej popularne. Pomniejsza, bardziej szczegółowa kategoryzacja (około 20 kolejnych rodzajów licencji) dotyczy uprawnień na konkretne rodzaje samolotów, piastowanie różnych stanowisk lub różnych warunków towarzyszących.

Edukacja pilota

Żeby zostać pilotem, trzeba naturalnie ukończyć stosowną szkołę lub/i kursy. W Polsce istnieją tylko dwie takie uczelnie – Politechnika Rzeszowska oraz Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie. Ta druga przyjmuje jednak wyłącznie kandydatów, którzy posiadają już podstawową licencję PPL. Tylko te dwie uczelnie wydają uprawnienia wyższe, niż stopień pierwszego oficera.

Uprawnienia do pilotażu zdobywać można również na kursach, organizowanych przez profesjonalne firmy. Wybór tej metody jest jednak bardzo kosztowny. Zdobywanie kolejnych uprawnień trwa długo, a edukacja kosztuje sporo.

Jak to wygląda po kolei

Droga do celu jest dość długa. Żeby pilotować samoloty pasażerskie, trzeba rozpocząć od posiadania licencji turystycznej, następnie zdobyć licencję zawodową. Po jej uzyskaniu i nabyciu stosownych uprawnień, kandydata czeka poważny egzamin teoretyczny. Zakres obejmuje aż 14 przedmiotów, w skład których wchodzi nawigacja, budowa samolotu, meteorologia i wiele innych. Na końcu drogi czeka proces rekrutacji u wybranego przewoźnika. Tu zasady są różne. Po pozytywnym zakończeniu kandydat zostaje drugim pilotem. A szkolenie w liniach lotniczych, dostosowujące umiejętności do konkretnych maszyn trwa w granicach 2-3 miesięcy.

I to wcale nie jest jeszcze koniec. Piloci stale podlegają weryfikacji umiejętności, muszą brać udział w szkoleniach i ćwiczyć – bezpieczne i szybkie lądowanie, pracę w warunkach ekstremalnych, spadek ciśnienia w kabinie. To wiele godzin spędzonych w symulatorach.

Zawód pilota jest wymagający. Kandydat musi być zdrowy, odporny na stres i wyjątkowo dobrze wyszkolony. Przewoźnik musi mieć absolutną pewność, że zarówno maszyna, jak i pasażerowie trafiają w pewne ręce. Cały ten żmudny proces – choć dla kandydatów na pilota nie brzmi zbyt zachęcająco – jest doskonałą wiadomością dla pasażerów, świadczy o tym, że osoba siedząca za sterami, to naprawdę zawodowiec.

Artykuł przygotowany przez portal pansamolocik.pl.

artykuł partnera

Komentarze, opinie, wypowiedzi (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Dodaj opinię

Brak komentarzy. Bądź pierwszy i dodaj komentarz.

FB dlaMaturzysty.pl reklama