Obcokrajowcy mają osiem głównych kanałów, którymi szukają pracy w Polsce – wynika z badania „Skuteczne sposoby na rekrutacje językowe” Monster Talent Sourcing Services. Wciąż niewykorzystanym kanałem rekrutacji są media społecznościowe i targi pracy.
To główny kanał, przez który obcokrajowcy szukają pracy. Robi tak 68 proc., a 35 proc. udało się zrobić to skutecznie. Z punktu widzenia rekrutera internetowe serwisy ogłoszeniowe powinny stanowić podstawowe narzędzie do poszukiwań.
„W przypadku, gdy szukamy specjalistów z danej branży, powinniśmy wychodzić do kandydatów, publikując ogłoszenia także na zagranicznych serwisach z ogłoszeniami o pracę albo na tych o zasięgu międzynarodowym” – zauważa Aleksandra Pocheć, Konsultant w Monster Talent Sourcing Services.
Drugim ważnym kanałem poszukiwań, który doceniają obcokrajowcy, są portale biznesowe. Z badań wynika, że aż 50 proc. kandydatów w ten sposób szuka pracy, ale tylko 21 proc. tak ją znajduje. Potencjał biznesowych portali jest wciąż niewykorzystany, tymczasem jest to gigantyczna baza talentów. Portale biznesowe mogą wspierać rekrutacje, zwłaszcza w przypadku kandydatów pasywnych. Warto monitorować te portale i budować przy ich udziale bazę potencjalnych pracowników.
To
ciekawe, że obcokrajowcy często kierują kroki do agencji
pośrednictwa. Robi tak 33 proc., a 12 proc. znajduje w ten sposób
pracę. Agencje coraz częściej się profilują, czyli szukają
jedynie kandydatów konkretnych profesji (np. do pracy w IT czy
handlu) lub oferują pracę na określonych zasadach (np.
tymczasową). Wykorzystanie agencji pośrednictwa jako partnera w
rekrutacji może być korzystne, jeśli poszukiwany przez nas
pracownik wpisze się w profil działalności danej agencji.
Gigantyczna przepaść pomiędzy oczekiwaniami kandydatów a rezultatami poszukiwań. Social media są wciąż niewykorzystanym kanałem rekrutacji cudzoziemców. 32 proc. poszukuje w ten sposób pracy, a zaledwie 3 proc. znajduje ofertę dla siebie.
„To
jasny sygnał, że rekruterzy mają do zagospodarowania gigantyczny,
a zupełnie zmarginalizowany obszar, po którym poruszają się
kandydaci. Jedną z możliwości, jaką dają media społecznościowe,
jest zbudowanie grupy zainteresowanej konkretną tematyką.
Przykładowo poszukując kandydatów np. ze znajomością języków
obcych, warto zbudować społeczność wokół kultury danego języka
czy kraju” – komentuje
Aleksandra Pocheć z Monster Talent Sourcing Services.
Okazuje się, że obcokrajowcy dość odważnie podchodzą do poszukiwań pracy, bo 28 proc. szuka bezpośrednio w firmach, a 11 proc. w ten sposób znajduje pracę.
„Chcąc
w ten sposób budować bazę kandydatów i potencjalnych pracowników,
należy zadbać o anglojęzyczną wersję strony z widoczną zakładką
kariera i możliwością aplikowania on-line. Jest duża szansa, że
poprzez stronę zgłoszą się obcokrajowcy już znający firmę i
spełniający oczekiwania na konkretne stanowisko” – radzi
Pocheć.
Badanie Monster Talent Sourcing Services pokazało, że 27 proc. obcokrajowców pyta o pracę znajomych i rodzinę, a 17 proc. w ten sposób znalazło zatrudnienie. Z drugiej strony z badań i obserwacji rynku przez HR-owców wynika, że system poleceń jest bardzo skuteczny.
Warto
założyć, że pracownicy firmy mają wśród znajomych
poszukiwanych specjalistów i z myślą o nich przygotować system
poleceń pracowniczych. W ramach tego kanału poszukiwań aktualni
pracownicy firmy otrzymują gratyfikację za rekomendację zakończoną
zatrudnieniem kandydata. Ten sposób rekrutacji znacznie skraca czas
poszukiwań. Obcokrajowcy mają większe zaufanie do pracy z
polecenia.
Ten
punkt pokazuje niszę w poszukiwaniach pracowników zza granicy.
Okazuje się, że 14 proc. z nich szuka w ten sposób pracy, a
znajduje jedynie 1 proc! Chcąc skutecznie poszukiwać kandydatów do
pracy na targach, trzeba zadbać o obecność podczas imprezy
wielojęzycznych przedstawicieli firmy. Poza tym warto przygotować
miejsce do rozmowy z kandydatem, a także wyraźnie zaznaczyć, w
jaki sposób można aplikować do pracy. Skutecznym zabiegiem jest
np. zaaranżowanie ściany z wywieszonymi aktualnymi ofertami
pracy.
Kandydatów zraża do starania się o pracę w firmie,
obecność na stoisku osoby, która nie posiada podstawowej wiedzy o
ofertach pracy. Zniechęcające są także stoiska z ulotkami jedynie
w języku polskim.
Badania
pokazują, że dla części cudzoziemców naturalnym miejscem, do
którego kierują kroki w poszukiwaniu pracy, są organizacje
pozarządowe. O pracę pyta w nich 6 proc. badanych, natomiast nikt
nie znalazł za pośrednictwem NGO-sów pracy. Organizacje
pozarządowe mogą być dobrym partnerem w rekrutacji pod warunkiem,
że działają na styku zainteresowań cudzoziemców i potrzeb
biznesu.
Podczas rekrutacji kandydatów zza granicy
warto działać na kilku płaszczyznach poszukiwań. Badania Monster
Talent Sourcing Services pokazały, że obcokrajowcy szukający pracy
w Polsce są bardzo aktywni i sięgają po rozmaite narzędzia oraz
możliwości. 65% respondentów zadeklarowało, że korzystało z
więcej niż jednego kanału, a 25% korzystało z co najmniej
czterech. Dlatego dla pracodawcy chcącego efektywnie zarządzać
procesami rekrutacyjnymi, ważne jest wielokanałowe poszukiwanie
talentów.
IP
Komentarze, opinie, wypowiedzi (0)
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Dodaj opinięBrak komentarzy. Bądź pierwszy i dodaj komentarz.