zmień miasto
Jesteś tutaj:
ZNAJDŹ OFERTĘ PRACY
Rodzaj pracy
 
 
Branża
BRANŻE

CV i LM drogą do sukcesu

czwartek, 10-12-2009 (00:00:00) | komentarze (0)


Największą trudnością w czasie szukania pracy jest to, że o jedno miejsce ubiega się wiele osób. Dlatego musisz przekonać potencjalnego pracodawcę, aby wybrał właśnie ciebie.
Pierwszym krokiem ku temu są dokumenty aplikacyjne. Przygotowane rzetelnie i starannie zrobią dobre wrażenie i zwrócą uwagę na twoją kandydaturę. Rekruter na ich podstawie tworzy sobie wyobrażenie na temat kandydata, co w dużej mierze decyduje o ewentualnym zaproszeniu na rozmowę kwalifikacyjną.
Pamiętaj, by w CV i liście motywacyjnym podawać jedynie prawdziwe informacje o sobie, swoim doświadczeniu i umiejętnościach. Wszystkie „małe kłamstewka" z łatwością zostaną zdemaskowane w czasie rozmowy kwalifikacyjnej, a taka sytuacja już na starcie przekreśli twoje szanse.


CV

 


CURRICULUM VITAE - czyli życiorys w pigułce

Idealny życiorys powinien zajmować maksymalnie objętość jednej kartki A4 maszynopisu. Zacznij od analizy ogłoszenia. Na przykład jeżeli pracodawca poszukuje kandydata ze znajomością obsługi kas fiskalnych, a ty dzięki pracy sprzedawcy posiadasz tę umiejętność, to ta informacja powinna koniecznie być umieszczona. Pamiętaj jednak, że nie warto kłamać w sprawie doświadczenia czy wykształcenia. Jeśli go nie posiadasz, w liście motywacyjnym zaznacz, że twoim atutem jest „umiejętność szybkiego uczenia się i adaptacji w nowym środowisku" lub „gotowość wzięcia udziału we wszelkich szkoleniach podnoszących kwalifikacje".
Oprócz samej treści CV istotne jest jej graficzne rozplanowanie. Jest to ważne, bowiem na biurku rekrutera leży zazwyczaj stos podań. Nie wiadomo więc, ile czasu poświęci on na zapoznanie się z twoją aplikacją, a jeśli panuje w niej chaos, to z pewnością nie zachęci on do przeczytania.

Dokument powinien być przejrzysty, warto użyć pogrubionej czcionki lub drukowanych liter do podkreślenia najistotniejszych informacji. Uwaga! W tego typu dokumentach niedopuszczalne jest stosowanie kursywy i zmiana typu czcionki w trakcie pisania.



Ważne:

  •  Dane teleadresowe - imię, nazwisko, adres, telefon kontaktowy, e-mail umieszczać należy w lewym górnym rogu. Polecam pogrubić imię i nazwisko.Miejscowość i data - prawy górny róg.Informacje osobiste - są dwa warianty CV - francuski i polski.

    We francuskim - zaczynamy pisać CV od informacji najaktualniejszych, tj. przebieg kariery zawodowej, następnie wykształcenie (od uczelni wyższej po liceum czy szkołę zawodową).
    W polskim - odwrotnie (od rzeczy najstarszych po najnowsze). 
    Osobiście polecam wersję francuską, która jest przyjętą formą pisania życiorysu w większości krajów europejskich. Informacje powinny być zwięzłe, więc podaj tylko pełną nazwę szkoły, uczelni, miasto, kierunek i specjalność. Możesz jedynie dodać „ukończone z wynikiem ...".   
  • Doświadczenie - najpierw zawodowe. Wiele prac niezwiązanych bezpośrednio ze stanowiskiem, o które się ubiegasz, można zbić w jedno doświadczenie, które określisz np. jako „stała współpraca w charakterze tłumacza".
  • Umiejętności - im więcej masz kwalifikacji i umiejętności, które tu wymieniasz, tym masz większe szanse na zatrudnienie.
  • Języki - podaj znajomość języków w mowie i piśmie, nie przeceniaj jednak swoich umiejętności, szef może to łatwo sprawdzić. Zwłaszcza jeśli twoja znajomość danego języka ogranicza się do kilku słów i zwrotów.
  • Zainteresowania - unikaj ogólnikowych sformułowań typu muzyka, sport, film. Jeśli nie masz prawdziwych pasji, pomiń tę rubrykę.
  • Dodatkoweinformacje - jeśli uważasz, że posiadasz dodatkowe kwalifikacje, które mogą okazać się przydatne, nie wahaj się o nich wspomnieć. Tylko nie pisz o posiadanych uprawnieniach na wózki widłowe, gdy starasz się o pracę informatyka w biurze projektów.
  • Pamiętaj koniecznie o klauzuli o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych zawartych w moim CV niezbędne do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z ustawą z dnia 28.08.1997r. o ochronie danych osobowych; Dz. U. nr 133, poz. 883 )." Najlepiej dopisać ją pomniejszoną czcionką u dołu strony.
  • Odręczny, czytelny podpis - bez niego CV jest nieważne. Uwaga! Podpisując się własnoręcznie, kandydat bierze odpowiedzialność za dane zawarte w swoich dokumentach.


Najczęstsze błędy w pisaniu CV:

  •  brak przejrzystości - niedopuszczalny jest kilkustronicowy życiorys oraz pisanie po obu stronach kartki, a niewyodrębnianie istotnych informacji zaciera całość,
  • niepełne dane - luki w życiorysie, np. brak informacji o przerwanych studiach i ich wznowieniu, brak danych o przyznanym tytule lub uzyskanym licencjacie,
  • błędy ortograficzne, w tym błędy literowe,
  • nadużywanie skrótów, zwłaszcza tych mało znanych,
  • nadużywanie ogólników i ogólnych sformułowań jak „ambitny", „młody", „praca w państwa firmie to...",
  • brak informacji o stopniu znajomości języków obcych w mowie i piśmie
  • przesyłanie kserokopii dokumentów z niezmienioną datą, bądź dopiskami długopisem.  

 

Błędy świadczą o tym, że nie traktujemy przyszłego pracodawcy poważnie, a kserokopie - mówią, że te same podania rozesłaliśmy do wielu firm, nie zadając sobie trudu zmodyfikowania ich treści. A przecież każdego potencjalnego pracodawcę należy traktować indywidualnie.

pioro

 


LIST MOTYWACYJNY - dlaczego wybrać właśnie mnie

 Zadaniem listu jest przedstawienie w sposób krótki i zwięzły motywacji osoby ubiegającej się o dane stanowisko. Dobry - jest odpowiedzią na pytania: dlaczego właśnie ty jesteś idealnym kandydatem na to stanowisko, dlaczego się o nie ubiegasz, i co zyska pracodawca zatrudniając cię? Powinien zaciekawić adresata i zachęcić go do tego stopnia, żeby przeczytał pozostałe dokumenty przez ciebie złożone. 

List rozpocznij najlepiej zwrotem „ W nawiązaniu do Pańskiego ogłoszenia, z dnia... w ..., pragnę przedstawić swoją kandydaturę na stanowisko...". Następnie napisz jakim stanowiskiem jesteś zainteresowany, pracą stałą czy stażem itp.
Podkreśl te ze swoich cechy, które mogą być przydatne przy wykonywaniu tej właśnie pracy. Prezentuj swoje zalety, ale nie popadaj w przesadę. Nie należy powtarzać informacji z CV, lecz je rozwinąć i zinterpretować na własną korzyść. Treść listu powinna być zwięzła, zdania krótkie i przedstawiające konkretne informacje. Nie pomijaj niczego, o czym wspomina pracodawca w ogłoszeniu. Jeśli szuka on dobrego konferansjera, koniecznie napisz o konferencjach i prelekcjach, które przygotowywałeś np. na studiach. Nie ma jednak sensu pisanie o biegłej znajomości Internetu i obsługi komputera, jeśli pracodawca szuka osoby z podstawową jego znajomością. Uzasadnij, że dzięki posiadanemu wykształceniu, predyspozycjom i umiejętnością, jesteś najlepszym kandydatem do tej pracy. Nie zapomnij zakończyć listu zwrotami grzecznościowymi np. „ łączę wyrazy szacunku", „ z poważaniem". Koniecznie czytelnie się podpisz.


Ważne:

  • w lewym, górnym rogu umieść swoje dane teleadresowe,
  • w prawym, górnym rogu - miejscowość i datę,
  • pod miejscowością i datą lub pod danymi teleadresowymi (ale w żadnym wypadku na środku) napisz dane adresata listu, musi nim być konkretna osoba w danej firmie lub np. dział personalny, 
  • pod spodem napisz jakiego stanowiska dotyczy oferta,
  • następnie zwrot „ Szanowni Państwo" , a pod nim od akapitu treść listu,
  • zakończ zwrotem „ z poważaniem" i podpisz się.

JD

Źródło obrazków: sxc.hu

Komentarze, opinie, wypowiedzi (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Dodaj opinię

Brak komentarzy. Bądź pierwszy i dodaj komentarz.

REKLAMA
FB dlaMaturzysty.pl reklama