zmień miasto
Jesteś tutaj:
ZNAJDŹ OFERTĘ PRACY
Rodzaj pracy
 
 
Branża
BRANŻE

Ile się zarabia w marketingu, dziennikarstwie i reklamie?

czwartek, 20-02-2014 (00:00:00) | komentarze (2)


Konferencja prasowaStudia na kierunku marketing i zarządzanie jeszcze kilka lat temu należały do najpopularniejszych kierunków studiów, a na dziennikarstwo wybiera się co roku 5 tysięcy osób. Na jakie zarobki można liczyć w tych branżach?

Marketer ważny w każdej branży

Niezależnie od tego, z jakiego rodzaju działalnością mamy do czynienia, marketing zawsze znajdzie w niej swoje miejsce. Każdy produkt czy usługa potrzebuje strategii marketingowej, która określi jej miejsce na rynku i sposób promocji, czyli zadba o to, by firma mogła na tym, co proponuje, zarobić. Czego oczekuje się od kandydatów do pracy w marketingu?

- Doświadczenia i wiedzy o promowanej branży (stąd częste specjalizacje marketingowców w określonych obszarach – np. marketingu usług finansowych, kosmetyków czy nieruchomości).

- Umiejętności analitycznych – marketingowiec musi potrafić zmierzyć efekty swoich działań, przeanalizować działania konkurencji, grupę docelową i wyciągnąć właściwe wnioski.

- Strategicznego myślenia i umiejętności planowania – budowanie marki to proces ciągły i musi być spójny.

Przy dużej konkurencji na rynku wśród kandydatów do pracy w marketingu kluczem do odniesienia sukcesu jest specjalizacja w określonej branży lub typie prowadzonych działań (product manager, brand manager, trade marketingowiec).

Zarobki w marketingu (mediana);
- analityk rynku – 4700 zł brutto;
- asystent w dziale marketingu – 2600 zł brutto;
- specjalista ds. marketingu – 4000 zł brutto;
- project manager – 5000 zł brutto;
- product manager – 7600 zł brutto;
- brand manager – 7200 zł brutto;
- kierownik marketingu – 7300 zł brutto
(źródło: pracuj.pl)

Dziennikarzu – nie licz na etat w prasie

Wielu studentów dziennikarstwa marzy o tym, by po zakończeniu studiów rozpocząć pracę w redakcji poczytnej gazety bądź miesięcznika. Szanse na to są, krótko mówiąc, niezmiernie małe. Redakcje prasowe zamiast zatrudniać – zwalniają, a preferowaną formą współpracy z dziennikarzem jest umowa o dzieło za konkretny tekst. Innymi słowy, najczęściej najpierw dziennikarz tworzy materiał, a potem zastanawia się, czy i komu uda mu się go sprzedać. Dziennikarstwo śledcze czy korespondencyjne staje się zawodem wysokiego ryzyka finansowego i podejmują się go najczęściej albo pasjonaci, albo osoby z ugruntowanym nazwiskiem w mediach. Czy to oznacza, że nie warto studiować dziennikarstwa? Niekoniecznie…

Dużą część dziennikarzy wchłaniają firmy, które promują swoją działalność za pomocą tzw. content marketingu. Obejmuje on tworzenie materiałów prasowych, blogów, vlogów, informacji na stronach internetowych na potrzeby konkretnej firmy. Praca ta należy wprawdzie bardziej do kategorii marketing niż dziennikarstwo, ale niezwykle ważną umiejętnością content managera jest umiejętne zarządzanie informacją i tworzenie ciekawych materiałów, kierowanych do mediów, klientów i kontrahentów firmy.

Dziennikarze często odnajdują się również w zawodzie copywritera. Z jednej strony, copywriting to umiejętność tworzenia „namingów” i „claimów” – czyli nazw i haseł reklamowych. W tym obszarze najlepiej radzą sobie osoby posiadające wiedzę marketingową. Drugie ramię copywritingu to tworzenie treści na ulotki, foldery, oferty – kompetencje dziennikarza mogą tu być pomocne.

Zarobki w mediach (mediana):
- dziennikarz – 2900 brutto;
- redaktor – 3400 brutto;
- sekretarz redakcji – 3500 brutto;
- copywriter  – 4100 brutto;
- content manager – 4500 brutto.
(źródło: pracuj.pl)

Jak zacząć pracę w reklamie?

Dynamizm, kreatywność, praca po nocach i ogromne pieniądze – taki obraz pracy w agencji reklamowej prezentują filmy i seriale telewizyjne. Rzeczywistość niestety rozczaruje wielu kandydatów do pracy, którym uda się przebrnąć przez sito rekrutacji. Praca w reklamie i owszem, jest niezwykle ciekawa, ale poza kreatywnością wymaga ogromnej wiedzy biznesowej, branżowej i marketingowej oraz doskonałych zdolności analitycznych.

Wartość rynku reklamowego w Polsce szacuje się na około 7,3 mld zł. Kryzys, który dotknął branżę w 2009 r., zaczyna powoli mijać i wydatki na działania reklamowe podejmowane przez firmy rosną. Efektem tego jest zwiększone zapotrzebowanie na pracowników, którzy te fundusze będą w stanie przełożyć na konkretne efekty biznesowe.

W Polsce działa kilkaset agencji reklamowych. Część z nich to niewielkie, kilkuosobowe firmy, część zaś to oddziały zagranicznych sieci, które z roku na rok zgarniają coraz większą część reklamowego tortu. Aby się do nich dostać, trzeba mieć portfolio zrealizowanych kampanii, które udowodnią, że kandydat do pracy jest odpowiednią osobą, by powierzyć jej wielomilionowe budżety.

Jak więc zacząć pracę w reklamie?  Obecnie najpopularniejszą metodą jest rozpoczęcie od stażu – agencje chętnie przyjmują praktykantów, którzy czynnie uczestniczą w projektowaniu i prowadzeniu kampanii reklamowych. Najlepsi dostają propozycję pracy i możliwość budowania własnego portfolio. Wykształcenie kierunkowe nie jest najczęściej konieczne – ważniejsze są: kreatywność, zdolności analityczne i realne zainteresowanie branżą. Warto z praktyk korzystać już w czasie studiów, by po ich zakończeniu móc starać się o staż bądź pracę w cenionej agencji.

Rodzaje agencji reklamowych:

Agencje BTL – zajmują się przede wszystkim gadżetami reklamowymi, nadrukami i produkcją materiałów reklamowych.

Agencje full service – oferują wszystkie możliwe formy reklamy – od

ATL i BTL po reklamę internetową. Zatrudniają sztab ludzi – od grafików, przez strategów, account managerów, copywriterów po project managerów.

Agencje interaktywne – skupiają się na reklamie internetowej (mailingi, banery, strony internetowe, kampanie odsłonowe) – konieczna jest biegłość w poruszaniu się po sieci.

Agencje in-house – spółki działające przy dużych firmach, które działając jak niezależna agencja, realizują usługi dla konkretnej firmy.

Agencje sieciowe – posiadają oddziały w wielu krajach. Najczęściej opierają się na realizowaniu kampanii dla międzynarodowych firm i dostosowywaniu kreacji do warunków kulturowych danego kraju.

Zarobki w agencjach reklamowych (mediana):
- strateg – 4500 zł;
- project manager – 5000 zł;
- media planner – 5300 zł;
- dyrektor kreatywny – 9500 zł
(źródło: pracuj.pl)

MAS/pracuj.pl


Fot. Krzysztof Zatycki

Komentarze, opinie, wypowiedzi (2)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Dodaj opinię
  • agencja reklamowa [0]

    Wiadomo, że od razu nie będzie się zarabiać milionów. Jak w każdej pracy trzeba wpierw zdobyć doświadczenie. :) Ja pierwsze szlify zdobywałem w Poznaniu w agencji reklamowej Maciaszczyk, a teraz prowadzę samodzielną działalność PR. Da się? Da się!

    Klemens, 2015-09-27, 21:09:16
  • Zarobki [0]

    witam, podane kwoty są netto czy brutto? Pozdrawiam.

    Kasia , 2015-03-01, 08:34:23

REKLAMA
FB dlaMaturzysty.pl reklama