zmień miasto
Jesteś tutaj:
ZNAJDŹ OFERTĘ PRACY
Rodzaj pracy
 
 
Branża
BRANŻE

Jak Cię widzą tak cię piszą !”

wtorek, 02-11-2010 (00:00:00) | komentarze (0)


 

Jak Cię widzą tak cię piszą !”

 

Błyskotliwość, atrakcyjność, uroda i inteligencja- to podstawy dobrej autoprezentacji. Wypaść pozytywnie – to nasz cel. Proszę sobie przypomnieć tytułową bohaterkę „Dziennika Bridget Jones”, która swoimi wypadami rozbawiała nas do łez, ponosząc jednocześnie wewnętrzną porażkę autoprezentacyjną. 

W sposób mniej lub bardziej świadomy sterujemy zachowaniami naszego ciała. Umysł ustala wartości żądane, cele zachowania. Stwarzamy pewien efekt, który w rzeczy samej jest jak najbardziej naturalny. Wygląd i mowa ciała odzwierciedlają nasz charakter.

Większa część gestów, których używamy jako narzędzi ekspresji wobec innych, przyswoiliśmy sobie poprzez naśladowanie lub wychowanie. Służą one przedstawianiu naszych uczuć i są mimo całej naszej indywidualności oraz subiektywności, ogólnie wiążącym kodem. Oznacza to jednocześnie, że ten przyswojony sposób poruszania się współwarunkuje nasze uczucia.

Robimy wszystko aby inni mogli postrzegać nas tak, jak sami postrzegamy siebie. Jeśli  chcemy, by inni dowiedzieli się o czegoś o nas, to czasami musimy rozmyślnie zachowywać się tak, aby ujawnić informacje o naszej osobowości, zainteresowaniach, przeżytych doświadczeniach, nastroju itp. Czasami ludzie przesadnie wyrażają swoje emocje, aby mieć pewność, że inni prawidłowo odczytują ich uczucia.  Ponieważ wyraz twarzy nie zawsze stanowi jednoznaczną informację, człowiek zaczyna operować wywieraniem wrażenia, żeby inni nie mogli się pomylić interpretując reakcje. Postawa, zachowanie, sposób bycia każdego z nas oddziałują na otoczenie – jako bodziec lub jako reakcje.

Sama czynność kontaktu nie wzbudza w nas  sympatii, ale powoduje nasilenie emocji, która pojawiła się w wyniku pierwszego spotkania. Szybciej nawiązujemy porozumienie z osobami
o podobnych wadach i zaletach, o podobnej atrakcyjności fizycznej, w zależności od przysług i komplementów jakimi się obdarowujemy.

Twój strój, fryzura, odpowiednio dobrany makijaż, informuje innych o pozycji jaką zajmujesz w społecznej hierarchii. Ubierając się niezgodnie ze stanowiskiem, które zajmujesz nigdy nie będziesz z nim kojarzony. Przez sposób ubierania się, poprzez strój jaki zakładamy na konkretną okazję, identyfikujemy się z określoną grupą czy wydarzeniem akcentując przy tym swoją rolę.

W twoich codziennych spotkaniach z ludźmi ustawienie stóp i ciała oraz zespoły pozytywnych gestów - np. otwarte ramiona, pochylenie w przód, przechylenie głowy, uśmiech mogą spowodować, że inni nie tylko będą się dobrze czuć w twoim towarzystwie, ale tobie będzie łatwiej ich przekonywać do twojego punktu widzenia.

Często sam wyraz twarzy informuje o uczuciach i emocjach, jakie towarzyszą naszej komunikacji. Przerwanie kontaktu i skierowanie głowy, wzroku w górę lub w bok oznacza, że nasz rozmówca zastanawia się, nie jest do końca o czymś przekonany. Wzmocnienie kontaktu, zmarszczenie brwi można rozumieć jako „nie rozumiem, powtórz”. Podtrzymywanie kontaktu wzrokowego, potakiwanie głową dają wyraz pełnego zrozumienia rozmówcy i aprobatę jego wypowiedzi. Długie, nieruchome spojrzenie można interpretować jako chęć dominacji, wymuszenie uległości na drugiej stronie. Unikanie wzroku identyfikuje się jako lęk. Kiedy odwracamy wzrok od rozmówcy, interpretacją jest poczucie winy bądź zakłopotanie danej osoby. Nie bez przyczyny mówi się, że oczy są zwierciadłem duszy, ich wyraz jest odbiciem naszych prawdziwych uczuć.

Stosunki międzyludzkie kształtowane są metodą, uwzględniającą aktualne uwarunkowania – dotyczy to zarówno służbowych jaki i prywatnych relacji. Badamy nastrój, atmosferę otoczenia, rejestrujemy zdania wypowiadane przez drugą stronę, ich mimikę, wygląd, stale kontrolujemy zmiany wartości chwilowych przy wypowiedzi. Dostosowujemy nasze argumenty, tonację, wyraz twarzy, całą postawę ciała tak, aby mimo pojawiających się przeszkód osiągnąć swój cel – dobrze wypaść!

 

Ewelina Pouboczko

Regionalny Kierownik Operacyjny marki JOBMAN.pl

Komentarze, opinie, wypowiedzi (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Dodaj opinię

Brak komentarzy. Bądź pierwszy i dodaj komentarz.

REKLAMA
FB dlaMaturzysty.pl reklama