zmień miasto
Jesteś tutaj:
ZNAJDŹ OFERTĘ PRACY
Rodzaj pracy
 
 
Branża
BRANŻE

Na czym polega mentoring i dlaczego należy go stosować?

środa, 23-10-2019 (00:00:00) | komentarze (0)


Mentoring to słowo, które zyskało spore znaczenie w ostatnich latach. Jednak relacja opisująca to pojęcie znana jest praktycznie od zawsze. Mistrz i uczeń, który szkoli się pod okiem doświadczonego mentora, to popularny schemat wykorzystywany już w starożytnym Rzymie czy Grecji! Z tym określeniem można coraz częściej spotkać się także we współczesnych firmach, w których rozwój pracowników ma istotne znaczenie.

Mentoring

Na czym polega mentoring?

Mentoring to nic innego jak uczenie, inspirowanie innych czy przewodzenie ich rozwojowi – jest to po prostu szereg interakcji, jakie zachodzą pomiędzy edukatorem i osobą nauczaną. Jego celem jest przede wszystkim wyposażenie ucznia w nowe kompetencje czy wiedzę teoretyczną. Służy on także wyćwiczeniu umiejętności uczonego do takiego stopnia, by mógł uzyskać on mistrzowski poziom w konkretnej dziedzinie. Najważniejsze jest osobiste doświadczenie nauczyciela, które przekazuje on swojemu podopiecznemu za pomocą odpowiednich metod i narzędzi, dopasowanych do potrzeb konkretnej osoby. Najczęściej możemy się z nim spotkać w różnego rodzaju przedsiębiorstwach, gdzie osoba na konkretnym stanowisku szkoli innego pracownika po to, aby przekazać mu swoje osobiste doświadczenia związane np. z konkretnym projektem, klientem czy marką. To świetny sposób na rozwój wiedzy w obrębie danej firmy i przekazywanie jej sobie w celu jak najefektywniejszej pracy. Dlatego mentoring zyskuje coraz większe znaczenie w dużych firmach.

Jakie kompetencje można uzyskać dzięki mentoringowi?

  1. Najważniejsza jest oczywiście wiedza, którą posiada mentor i na którą składać będzie się cała teoria – wszystko to, co można przeczytać, nauczyć się, obejrzeć czy wysłuchać. To okazja do poznania branży i jej najważniejszych aspektów, które są niezbędne do wykonywania pracy na danym stanowisku.
  2. W drugiej kolejności mentoring pozwala na uzyskanie umiejętności, które rozumieć można jako zasoby praktyczne. Będą to różnego rodzaju ćwiczenia, zadania i projekty pozwalające na zaznajomienie się z posadą od strony technicznej, komunikacyjnej czy zarządczej. Głównym celem jest usamodzielnienie się ucznia, by mógł przejąć obowiązki nauczyciela.

Wszystko to składa się na szereg kompetencji, które uczeń uzyskuje w trakcie nauki pod nadzorem trenera. Takie działania spotyka się coraz częściej w firmach podczas działań onboardingowych, czyli wdrażających nowych pracowników na konkretne stanowiska. Jednym z takich przedsiębiorstw jest np. Bridgestone pracownicy mogą liczyć na odpowiednie przeszkolenie, zanim podejmą pracę na określonym stanowisku. Ma to za zadanie pomóc nowozatrudnionemu w szybszym nabyciu niezbędnych umiejętności potrzebnych do pracy.

Metody w mentoringu

Wiedza i umiejętności przekazywane przez przewodnika mogą przybierać różną formę. Wiele zależy oczywiście od samego eksperta i preferowanych przez niego metod. Wśród najczęstszych wyróżnia się m.in. towarzyszenie (dotyczy relacji, w której nauczyciel sprawuje funkcje asystującą), demonstrowanie (mistrz to wzór do naśladowania) czy puentowanie (edukator pomaga uczniowi wyciągnąć wnioski z zaistniałej już wcześniej sytuacji). Nie są to wszystkie dostępne metody, a co bardziej doświadczeni mentorzy wypracowują w ciągu lat nauki swoje autorskie sposoby na przekazywanie wiedzy. Głównym celem jest osiągnięcie wyznaczonego celu (przekazanie umiejętności uczniowi), a wybór metod uzależniony jest od zasobów, jakimi dysponuje pedagog.

Dlaczego należy stosować mentoring w firmie?

Tak jak już zostało wspomniane, to świetne narzędzie pozwalające na rozwój wiedzy w obrębie danego przedsiębiorstwa i przekazywanie jej sobie przez osoby bardziej doświadczone. Ma to na celu efektywniejszą pracę, ale także lepsze przysposobienie nowych pracowników na konkretne stanowiska. Osoba podejmująca pracę w firmie, w której na start otrzymuje nie tylko szkolenie, ale także podczas wykonywania codziennych obowiązków ma wsparcie kogoś bardziej doświadczonego, czuje się doceniania i potrzebna. To buduje pozytywne relacje na linii pracodawca – pracownik i często sprawia, że takie osoby wiążą się z danym przedsiębiorstwem na wiele lat.

Artykuł Partnera

fot. Fotolia.com

Komentarze, opinie, wypowiedzi (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Dodaj opinię

Brak komentarzy. Bądź pierwszy i dodaj komentarz.

REKLAMA
FB dlaMaturzysty.pl reklama