zmień miasto
Jesteś tutaj:
ZNAJDŹ OFERTĘ PRACY
Rodzaj pracy
 
 
Branża
BRANŻE

Obowiązkowa rejestracja umowy o dzieło w ZUS od 1 stycznia 2021 r.

wtorek, 29-12-2020 (00:00:00) | komentarze (0)


W związku z działaniami mającymi zminimalizować straty w polskiej gospodarce ZUS został zobowiązany do prowadzenia ewidencji umów o dzieło. Z tego powodu, od 1 stycznia 2021 r., osoby zawierające umowę o dzieło powinny ją rejestrować poprzez wypełnienie specjalnego wniosku. Istnieją jednak wyjątki od tej zasady.

Zobacz też: Czy można pracować w trakcie studiów?

Podpisanie umowy

W skrócie:

  • Umowy zawarte od 1 stycznia 2021 r. muszą być rejestrowane w ZUS.
  • ZUS zbiera w ten sposób dane statystyczne, potrzebne do analiz polskiego rynku pracy.
  • Umowę można zarejestrować przez internet, za pośrednictwem PUE ZUS (https://www.zus.pl/pue), wypełniając formularz RUD.
  • W określonych przypadkach, takich jak zawarcie umowy z własnym pracownikiem, nie trzeba jej zgłaszać.

Rejestracja umowy o dzieło w ZUS od 2021 r.

W przepisach tarczy antykryzysowej wprowadzono wymóg, aby Zakład Ubezpieczeń Społecznych prowadził ewidencję umów o dzieło zawartych od 1 stycznia 2021 r. Jest to podyktowane m.in. tym, że kiedy przygotowywana była pomoc dla polskich przedsiębiorców w ramach tarczy, brakowało informacji dotyczących powszechności tego typu umów.

Zmiana ma pomóc więc w dokładnym ustaleniu tego, ile w Polsce zawiera się umów o dzieło. Zebrane w ten sposób dane mają posłużyć do prowadzenia analiz statystycznych i badań rynku pracy w naszym kraju. Informacje, jakie będzie zbierał ZUS, dotyczyć będą:

  • zamawiającego umowę;
  • wykonawcy umowy;
  • daty zawarcia, rozpoczęcia i zakończenia umowy;
  • przedmiot umowy.

Kto musi zarejestrować umowę o dzieło?

Zgłoszenie zawarcia umowy o dzieło musi zostać dokonane przez zamawiającego. Zobowiązani są do tego wszystkie osoby fizyczne i płatnicy składek. Nie ma tutaj znaczenia, czy są jako takowi zarejestrowani w ZUS. Warto jednak zaznaczyć, że nie każdą umowę trzeba zarejestrować. Takiego obowiązku nie ma w przypadku, kiedy:

  • umowa o dzieło została zawarta z własnym pracownikiem;
  • umowa o dzieło została zawarta z innym podmiotem, ale wykonywana jest na rzecz własnego pracodawcy;
  • umowa o dzieło została zawarta z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą na wykonanie przez nie usług, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności.

Obowiązek zgłaszania umów o dzieło nie dotyczy też podmiotów i jednostek organizacyjnych, które nie mają obowiązku rejestrować się w ZUS jako płatnicy składek, ponieważ nie zgłaszają nikogo do ubezpieczeń społecznych. Jako przykłady, wyszczególniono tutaj różnego rodzaju fundacje, stowarzyszenia oraz spółki prawa handlowego.

Jak i kiedy zarejestrować umowę o dzieło?

Rejestracja umowy o dzieło zawartej od 1 stycznia 2020 może być przeprowadzona przez internet, przez PUE ZUS (Platforma Usług Elektronicznych - https://www.zus.pl/pue). Służy do tego specjalny, nowy formularz RUD (Zgłoszenie umowy o dzieło)

Na rejestrację umowy o dzieło, zamawiający ma 7 dni od daty jej zawarcia.

Więcej informacji można znaleźć w oficjalnym komunikacie na stronie ZUS: https://www.zus.pl/o-zus/aktualnosci/-/publisher/aktualnosc/1/od-1-stycznia-2021-r_-trzeba-informowac-zus-o-zawarciu-umowy-o-dzielo/3746272

KSK

fot. Andrea Piacquadio z Pexels

Źródła: pap.pl; zus.pl

Komentarze, opinie, wypowiedzi (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Dodaj opinię

Brak komentarzy. Bądź pierwszy i dodaj komentarz.

REKLAMA
FB dlaMaturzysty.pl reklama