zmień miasto
Jesteś tutaj:
ZNAJDŹ OFERTĘ PRACY
Rodzaj pracy
 
 
Branża
BRANŻE

Poradnik rekrutacyjny - pierwsze wrażenie

czwartek, 19-07-2007 (00:00:00) | komentarze (0)


 Pierwsze wrażenie to nie jest uścisk dłoni na rozmowie kwalifikacyjnej. Pierwszy kontakt z pracodawcą odbywa się już przy przesyłaniu zgłoszenia! Od tego, co piszemy i w jaki sposób zależy to, czy zostaniemy zaproszeni do kolejnego etapu rekrutacji. A przecież na tym zależy chyba każdemu kandydatowi.

Przeglądając ostatnio zgłoszenia do pracy, które spływały na moją skrzynkę mailową, pomyślałem, że napiszę krótki poradnik dotyczący formy aplikacji, nie wspominając przy tym o treści. Nie chcę na razie zajmować się problemem pisania CV i listów motywacyjnych, gdyż to osobna kwestia. Celem tego tekstu jest omówienie formy przesyłania tych załączników.

Są trzy główne sposoby dostarczenia dokumentów rekrutacyjnych (CV i list motywacyjny) do pracodawcy. Pierwszy z nich to zabranie ich ze sobą na rozmowę kwalifikacyjną. Czasami się zdarza, że pracodawca podczas rozmowy telefonicznej prosi o to kandydatów. Zadrukowane kartki powinny znaleźć schronienie w specjalnym, przeznaczonym do tego celu etui. Jeśli wyjmujesz dokumenty z zapisanego, noszonego przez pół roku na uczelnię zeszytu, ujawniasz swój brak staranności oraz profesjonalizmu, a jest to brane pod uwagę w czasie rekrutacji na niejedno stanowisko.

Aplikację można wysłać również pocztą tradycyjną. Zaadresowanie nie powinno nastręczyć wielu problemów, gdyż pracodawca zazwyczaj umieszcza w ogłoszeniu informację o adresie i dziale, do którego mamy ją skierować. Warto dobrać taki format koperty, aby jej zawartość dawała się łatwo włożyć i wyciągnąć. Sugerowałbym zastosowanie większych i utwardzanych rodzajów kopert.

Najwięcej problemów nastręcza przesyłanie aplikacji drogą elektroniczną, czyli przez popularnie zwanego „maila". W XXI wieku jest to chyba najpopularniejsza forma zbierania dokumentów rekrutacyjnych przez firmy. Jej zaletą jest m.in. szybkość dostarczenia przesyłki. W dalszej części poradnika dowiesz się więcej o tej niebanalnej sztuce.

Konto mailowe, z którego wysyłamy dokumenty nie może mieć obojętnie jakiego adresu. Najlepiej, żeby było one założone na uniwersalnych i ogólnodostępnych serwisach pocztowych. Stanowczo odradzam również korzystanie z domen takich jak np. „buziaczek.pl". Zniechęcam również z korzystania adresów mailowych takich jak: „podrywacz15@o2.pl" albo „przystojniaczek@wp.pl". Adres e-mail powinien być skromny i nie sugerować przyszłych potencjalnie niepożądanych zachowań na stanowisku pracy. Najbardziej neutralnym chyba jest po prostu nasze imię i/lub nazwisko, przedzielone jakimś znakiem bądź nie. Zauważ, że większość firm zakłada właśnie takie adresy swoim pracownikom.

Etykieta internetowa narzuca nam pewne zachowania w kontaktach z innymi. Koniecznie powinniśmy zatytułować nową wiadomość. Często pracodawcy podają wzór tytułu maila. Jeżeli ogłoszenie zezwala na dowolność, używamy słów związanych z nazwą stanowiska na które aplikujemy i/lub miastem w którym chcemy pracować.

Treść maila powinna krótko i jasno kierować do dokumentów, znajdujących się w załącznikach oraz zachęcać do podjęcia kolejnego kontaktu. Wiadomość ta może brzmieć tak:


Witam,

w oparciu o zamieszczone przez państwa ogłoszenie na stronie www.dlastudenta.pl zgłaszam swoją kandydaturę na stanowisko „Specjalista ds. sprzedaży". W załączniku znajdują się wymagane przez Państwa dokumenty. Proszę o możliwość zaprezentowania swojej wiedzy i umiejętności na rozmowie kwalifikacyjnej.

Pozdrawiam
Jan Kowalski
Tel.: 602123456


Załączone dokumenty muszą być nazwane zgodnie z wytycznymi ogłoszenia rekrutacyjnego. Jeżeli pracodawca nie życzy sobie inaczej, nazwijmy plik naszym imieniem i/lub nazwiskiem dopisując jednocześnie z jakim dokumentem mamy do czynienia. Uważajmy na duże załączniki! Standardowy e-mail z CV i listem motywacyjnym nie powinien przekraczać 1 MB. Zwykle udaje się osiągnąć o wiele mniejszą „wagę" maila, mianowicie około 50-200 kB.

Teraz już posiadasz kompleksową wiedzę, jak przygotować profesjonalną aplikację. Obecnie firmy oczekują najczęściej od nowych pracowników przede wszystkim profesjonalizmu. Nie pozwól więc, by działy rekrutacji odrzuciły Twoją aplikację właśnie z powodu jego braku!

Ten poradnik dedykuję czytelnikom Portalu dlaStudenta.pl oraz słuchaczom Radia RAM, prosząc jednocześnie o przesyłanie uwag dotyczących artykułu. Ciekawe merytorycznie opinie będę publikował pod tekstem.

Szymon Kalinowski
hr@dlastudenta.pl
www.dlastudenta.pl

Komentarze, opinie, wypowiedzi (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Dodaj opinię

Brak komentarzy. Bądź pierwszy i dodaj komentarz.

REKLAMA
FB dlaMaturzysty.pl reklama