zmień miasto
Jesteś tutaj:
ZNAJDŹ OFERTĘ PRACY
Rodzaj pracy
 
 
Branża
BRANŻE

Porażka w kryzysie bardziej dotkliwa

środa, 15-02-2012 (00:00:00) | komentarze (0)


Badacze z sopockiego wydziału SWPS sprawdzili, czy doświadczenie sukcesu lub porażki w dobie kryzysu gospodarczego ma związek z samooceną pracownika oraz z oceną kandydatów rekrutowanych do pracy.

W badaniu wzięło udział 75 pracowników jednego z banków na rynku polskim. Podzielono ich na 3 grupy, z których jedną zbadano jeszcze przed zaistnieniem skutków kryzysu w polskiej bankowości, a dwie pozostałe w trakcie trwającego kryzysu gospodarczego. W każdej z grup „kryzysowych” podawano przed pomiarem rzeczywiste wyniki sprzedażowe pracownika z ostatniego kwartału. W pierwszej z nich, doświadczającej sukcesu, podano informację o dobrych wynikach własnej sprzedaży, zaś w drugiej, doświadczającej porażki, o złych wynikach sprzedaży.

Wyniki badania pokazują, że najniższa samoocena chwilowa (czyli samoocena świadoma uzależniona od danej chwili, która ulega zmianom) wystąpiła u tych pracowników banku, którzy doświadczyli porażki w dobie kryzysu. Natomiast samoocena pracowników, którzy odnieśli sukces w tym trudnym okresie nie różniła się od samooceny grupy zbadanej przed zaistnieniem kryzysu. W badaniu zmierzono także samoocenę utajoną, a więc mierzoną testem „omijającym” świadomość badanego. Okazało się, że mimo deklaracji niemałego poczucia własnej wartości przez przedstawicieli grupy doświadczającej sukcesu w sytuacji kryzysu, ich samoocena utajona była niższa od tej, która cechowała grupę „przedkryzysową”.    

Czy można powiedzieć, że kryzys wpływa na to jak postrzegamy własną porażkę? – Kryzys, prawdopodobnie przez zmniejszone poczucie bezpieczeństwa pracownika, sprawia, że sukces zawodowy nie buduje silnie poczucia wartości, pracownika w stosunku do neutralnej sytuacji sprzed kryzysu, a zrównuje ją jedynie z samooceną sprzed czasów kryzysu – tłumaczy dr Aleksandra Fila Janowska, psycholog z sopockiego wydziału SWPS, kierownik badań. – Nie wiemy niestety, jak działa porażka i sukces w sytuacji sprzed kryzysu w porównaniu do sytuacji w trakcie kryzysu, bo tego nie zbadaliśmy, ale z pewnością to właśnie porażka w sytuacji kryzysu jest najbardziej dotkliwa, gdyż nakładają się na siebie dwa źródła niepewności – uzupełnia dr Fila-Jankowska.
 
W badaniu sprawdzono także, czy doświadczenie porażki lub sukcesu w dobie kryzysu wpływa na sposób w jaki oceniamy kandydatów do pracy. W tym celu badanym z każdej grupy respondentów pokazywano te same zdjęcia potencjalnych kandydatów i proszono ich o ocenę kandydatów pod względem wskazanych cech, tj. uczciwości, rzetelności, sprawności czy zaradności. Okazało się że najlepsze oceny wystawiali pracownicy banku, którzy doświadczyli właśnie sukcesu. Dużo niższe oszacowania podawali pracownicy w sytuacji „przedkryzysowej”, a najniższe – pracownicy, którzy doświadczyli porażki.

Badanie zostało zrealizowane w okresie od listopada 2008 r. do lutego 2009 r. przez Alicję Wlazło pod kierunkiem dr Aleksandry Fila-Jankowskiej, psychologa z sopockiego wydziału SWPS.

ip

Komentarze, opinie, wypowiedzi (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Dodaj opinię

Brak komentarzy. Bądź pierwszy i dodaj komentarz.

REKLAMA
FB dlaMaturzysty.pl reklama