zmień miasto
Jesteś tutaj:
ZNAJDŹ OFERTĘ PRACY
Rodzaj pracy
 
 
Branża
BRANŻE

Rozwój zawodowy w branży energetycznej

poniedziałek, 25-11-2013 (00:00:00) | komentarze (1)


Branża energetyczna uważana jest za jeden z najstabilniejszych i najodporniejszych na kryzys segmentów gospodarki. Jest także postrzegana jako bardzo przyszłościowy sektor, szczególnie jeśli chodzi o kwestię zatrudnienia. Eksperci wskazują jednak, że w nadchodzącym czasie czeka ją szereg przeobrażeń. Jakie kompetencje zapewnią rozwój zawodowy w energetyce wobec nachodzących zmian?

Elektroenergetyk, elektromonter, operator urządzeń – to jedne z najczęściej występujących zawodów w branży energetycznej. Zatrudnienie znajdują w niej zarówno pracownicy po szkołach średnich technicznych, inżynierowie, którzy ukończyli uczelnie wyższe techniczne, jak i specjaliści z wykształceniem średnim lub wyższym. Mimo tej różnorodności w edukacji pracowników, jest to sektor, w którym fachowa wiedza i umiejętności techniczne odgrywają kluczową rolę. Specjalistyczne kwalifikacje mogą jednak okazać się niewystarczające. Dlaczego? - Najcenniejszy pracownik w branży energetycznej to taki, który łączy kompetencje biznesowe z technicznymi – mówi Magdalena Eliasz. – Dzięki temu,  łatwiej  porusza się w branży i realizuje zadania zawodowe. Istotna jest zatem wszechstronność i umiejętność łączenia kompetencji z różnych dziedzin – dodaje Eliasz. Co to dokładnie oznacza?

Zielone kompetencje
Istotę multi-kompetencji dobrze obrazują wymagania wobec pracowników w obszarze Odnawialnych Źródeł Energii. To m.in. właśnie ten sektor wymusza zmiany na całej branży energetycznej. Przyjęte przez Polskę zobowiązania wobec Unii Europejskiej  generują wzrost zainteresowania inwestycjami w OZE, te z kolei przyczyniają się do powstawania nowych miejsc pracy, ale też innego profilu kompetencyjnego pracowników. Nie tylko dlatego, że wymagana jest wiedza z zakresu energetyki odnawialnej, ale przede wszystkim przez wzgląd na to, że OZE to bardzo szerokie pojęcie, a co za tym idzie - poszukiwani są pracownicy o zróżnicowanych specjalizacjach, nie tylko stricte technicznych, np. managerowie sprzedaży, specjaliści obsługi klienta czy koordynatorzy projektów. W przypadku tego rodzaju stanowisk, wiedza specjalistyczna bez znajomości i umiejętności poruszania się w realiach biznesowych – i odwrotnie – to za mało. Trzeba prezentować umiejętności z dwóch grup kompetencji po to, aby sprawnie realizować obowiązki zawodowe. Koordynator projektu w energetyce powinien zarówno posiadać wiedzę specjalistyczną, znać i umieć w praktyce zastosować przepisy dot. inwestycji, jak i sprawnie zarządzać zespołem czy komunikować się z innymi.  

Absolwent bez kompetencji
Tymczasem tylko 26 proc. studentów, którzy wzięli udział w badaniu prowadzonym w ramach Programu Edukacyjnego Wyzwalamy energię na Politechnice Gdańskiej i Uniwersytecie Gdańskim, wskazało połączenie umiejętności technicznych z biznesowymi jako kompetencję poszukiwaną w branży energetycznej. - Brak świadomości studentów na temat umiejętności pożądanych przez pracodawców jest zjawiskiem powszechnym – mówi Agnieszka Szefler z Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami. – Skutkuje to niedopasowaniem kompetencyjnym absolwentów polskich uczelni do potrzeb pracodawców, a co za tym idzie rosnącym bezrobociem wśród ludzi młodych. Dlatego tak istotne jest, aby z jednej strony pracodawcy informowali studentów o tym jakie są kluczowe kompetencje w branży, z drugiej - aby studenci sami poszukiwali wiedzy na ten temat, np. biorąc udział w warsztatach czy tzw. dniach kariery organizowanych przez firmy na uczelniach. To właśnie spotkania pracodawców ze studentami są działaniem, dzięki któremu firmy mogą nie tylko docierać do młodych talentów czy budować markę pracodawcy z wyboru, ale przede wszystkim poprzez które mogą kształtować i szlifować umiejętności oraz kompetencje potencjalnych pracowników. Zyskuje na tym nie tylko firma, ale również student, który ma szansę poznać oczekiwania branży i ukierunkować swoją ścieżkę rozwoju tak, aby odpowiadała wymaganiom rynku i pozwalała mu się nieustannie rozwijać. Biorąc pod uwagę wyniki badania przeprowadzonego w ramach Programu Wyzwalamy energię, podejmowanie takich działań wydaje się być więcej niż zasadne, nie tylko w branży energetycznej, chociaż sektor ten bardzo często niesłusznie kojarzy się tylko z rozwojem zawodowym inżyniera, mniej zaś z możliwościami kariery w obszarach biznesowych. – Praca w branży energetycznej stanowi ciekawe wyzwanie zawodowe. Warto być do niego przygotowanym już na starcie. Ważne jest pokazywanie studentom, że bardzo istotny jest wszechstronny rozwój, którego nie osiągnie się poprzez ćwiczenie tylko wybranych, specjalistycznych kompetencji – podkreśla Magdalena Eliasz, której oferta warsztatów kierowanych do studentów ma na celu m.in. wzmacnianie świadomości kompetencji, jakich organizacja poszukuje u przyszłych pracowników.

Klucz do rozwoju
Przeobrażenia jakie czekają branżę energetyczną nie pozostaną bez wpływu na strukturę zatrudnienia, czy profilu poszukiwanych na rynku specjalistów. Z perspektywy nadchodzących zmian, kluczem do planowania kariery zawodowej w sektorze energetycznym jest nastawienie na wszechstronny rozwój i kształcenie umiejętności z różnych dziedzin. Łączone kompetencje pozwolą nie tylko łatwiej dopasować się do rynku pracy, ale także zbudują przewagę konkurencyjną kandydata, a tym samym, zwiększą szansę na jego zatrudnienie.

Kamila Nawrocka

Komentarze, opinie, wypowiedzi (1)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Dodaj opinię
  • praca faktycznie może być ciekawa. [0]

    sam jestem po studiach i pracuję w Polskim Prądzie. jest na czym zarobić, bo oferta ciekawa jeśli chodzi o klienta, dużo można zaoferować czyli większy zysk dla nas. mogę śmiało polecić pracę u nich.

    marek, 2014-07-29, 20:26:54

REKLAMA
FB dlaMaturzysty.pl reklama