zmień miasto
Jesteś tutaj:
ZNAJDŹ OFERTĘ PRACY
Rodzaj pracy
 
 
Branża
BRANŻE

W pracy twórczość jednak cenniejsza od logiki?

wtorek, 11-09-2012 (00:00:00) | komentarze (0)


Logiczne myślenie nie zawsze wystarcza by znaleźć rozwiązanie problemu zarówno w świecie biznesu, jak i codziennym życiu.  Myślenie logiczne rozwija się w kilku kolejnych etapach, z czego każdy jest zależny od poprzedniego. Nowe rozwiązania rodzą się w drodze analizy obecnych zjawisk, a co za tym idzie w nieznaczny sposób wybiegają do przodu. Twórcze myślenie natomiast, oprócz analogii wykorzystuje także możliwości wyobraźni, która potrafi sprowadzić problem na bardziej niekonwencjonalne tory, a dzięki temu znaleźć rozwiązania prześcigające logikę o kilka etapów.

Gwałtowny wzrost współzawodnictwa w sferze biznesu sprawił, że problemy, na które trzeba szukać rozwiązać cechują się większą dynamiką i brakiem gotowych, sprawdzonych rozwiązań, które można by zastosować i przewidzieć ich efekt. Stąd niezwykłe znaczenie w dzisiejszym świecie ma twórczość. Twórczy menadżerowie reagują aktywnie na zachodzące w otoczeniu zmian, częściej podejmują wyzwania i odnoszą sukcesy.

Charakterystyka twórczego myślenia
Osoby twórcze łatwiej dostrzegają to, co dla innych jest niezauważalne, zestawiają zagadnienia różniące się od siebie. Uzdolnienia twórcze się są wprost proporcjonalne do poziomu inteligencji. Często osoby kreatywne mają niższy iloraz inteligencji, niż te, które nie cechują się podejściem twórczym.

Skuteczne myślenie twórcze jest produktywne, a nie reproduktywne, co znaczy, że odpowiedź, którą udziela na zadany problem cechuje niekonwencjonalność, a czasem nawet rozbieżność ze standardowymi torami myślenia na podobnie zadany temat. Myślenie produktywne tworzy wiele sposobów rozwiązania zadania, także takie, które nie były jeszcze wcześniej wykorzystywane i sprawdzane.

Osoby charakteryzujące się kreatywnym myśleniem kwestionują status quo, podważają przyjmowane dotąd założenia, cechują się ciekawością, mają tendencję do podejmowania inicjatywy oraz bujną wyobraźnię. W poszukiwaniach rozwiązań wykorzystują metodę wizualizacji, wychodzą poza utarte schematy, analizują idee w poszukiwaniu ich podstawy, łączą elementy pozornie ze sobą niepowiązane. Osoby kreatywne bardzo często są skłonne do podejmowania większego ryzyka, niż logicy, w mniejszym stopniu również boją się popełniania błędów oraz są w stanie szybciej i sprawniej przystosowywać się do nowych warunków pracy. Pracodawcy są zatem często skłonni, wbrew panującemu stereotypowi, zatrudniać na kierownicze stanowiska osoby z wykształceniem humanistycznym, nawet w firmach, których profil skłaniałby ku zatrudnieniu osoby z umysłem ścisłym.

Umiejętności twórczego myślenia można rozwijać, a nawet nabyć poprzez odpowiednio dobrane, systematyczne ćwiczenia, np. szukając w myślach wielu nowych zastosowań dla przedmiotów codziennego użytku.

Czymś co bardzo często ogranicza jednostkę bądź zespół w procesie poszukiwania nowych pomysłów jest myślenie schematyczne. Powoduje ono, że zwracamy uwagę tylko na określone aspekty zadania, nie zwracając uwagi na inne, być może istotne w znalezieniu nowatorskiego rozwiązania.

Najpopularniejszymi obecnie metodami poszukiwania nowych rozwiązań są:
- burza mózgów,
- poszukiwanie wielu alternatyw dla jednej sytuacji problemowej,
- likwidacja ogólnie przyjętych założeń,
- poszukiwanie przypadkowego bodźca,
- Wzajemna inspiracja,
- analogia sytuacji problemowej do życia osobistego,
- poszukiwanie rozwiązań absurdalnych (absurdalne rozwiązania wykorzystywane są rzadko, dlatego z pewnością będą nowatorskie),
- konkurs pomysłów,
- swobodne skojarzenia,
- wizualizacje,
- pisanie scenariuszy.

W dzisiejszej karierze zawodowej nie tylko ścisła, techniczna wiedza jest wysoko ceniona, dlatego twórczy studenci kierunków humanistycznych z pewnością mają wiele do zaoferowania firmom o bardzo różnym profilu działalności.

Marcelina Szondelmajer
(marcelina.szondelmajer@dlastudenta.pl)

Komentarze, opinie, wypowiedzi (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Dodaj opinię

Brak komentarzy. Bądź pierwszy i dodaj komentarz.

REKLAMA
FB dlaMaturzysty.pl reklama