zmień miasto
Jesteś tutaj:
ZNAJDŹ OFERTĘ PRACY
Rodzaj pracy
 
 
Branża
BRANŻE

Jak stworzyć biznesplan?

poniedziałek, 17-09-2012 (00:00:00) | komentarze (0)


Ważnym elementem zabierania się za tworzenie własnej firmy jest biznesplan. W dzisiejszej gospodarce istotne jest, by przygotować go jeszcze zanim zaczniemy zakładać działalność po to, by uchronić się przed złym ulokowaniem kapitału, a nawet bankructwem.

Biznesplan jest konieczny w procesie ubiegania się o wszelkie środki na rozpoczęcie działalności. Do pracy nad biznesplanem powinna zabrać się osoba doskonale znająca branżę, w której funkcjonować będzie nowy podmiot. Realistyczne podejście do tworzenia biznesplanu pomoże właściwie ocenić, na ile prognozowane koszty, czy czas wzrostu zysku nam odpowiada. Pozwala także zbadac nasze szanse na konkurencyjność, przygotować strategię marketingową, dokładnie zaplanować czas realizacji przedsięwzięcia, oraz przewidzieć wiele zagrożeń czyhających na przyszłego przedsiębiorcę.

Biznesplan powinien zawierać następujące elementy:
1. Informacje ogólne o firmie i właścicielu  - rodzaj działalności, adres, kontakt, forma prawna, forma rozliczenia z urzędem, właściciel, data założenia firmy
2. Krótki opis pomysłu wraz z jego genezą.
3. Informacje o produkcie lub usługach.
4. Informacje o zarządzie i pracownikach przedsiębiorstwa - ten punkt powinien zawierać przewidywane zatrudnienie i jego strukturę.
5. Ocenę rynku odbiorców - tu przede wszystkim należy odpowiedzieć na pytanie, czy rynek zbytu jest wciąż chłonny i czy będziemy w stanie konkurować z istniejącymi podmiotami tak, by osiągać zysk.
6. Ocenę rynku dostawców - należy sprawdzić, czy będziemy mieć dostęp do surowców, pozwalający nam na oferowanie naszych, finalnych produktów po konkurencyjnych cenach i w dobrej jakości.
7. Strategię marketingową - tu należy przygotować średnio- i długookresowe wytyczne, które mają służyć właściwemu podejmowaniu decyzji w sferze produkcji i sprzedaży wyrobów. Strategia marketingowa określa produkt, jego cenę, sposoby promocji i reklamy oraz kanały dystrybucji. Może być nastawiona na zwiększanie sprzedaży na obecnym rynku zbytu, na wprowadzanie innowacji w istniejący produkt, bądź na zdobywanie nowych rynków zbytu bądź ich segmentów.
8. Opis procesu produkcyjnego.
9. Analizę finansową przedsięwzięcia - analiza przepływu środków pieniężnych, rachunek wyników.
10. Informacje dodatkowe - tu powinien znaleźć się harmonogram realizacji przedsięwzięcia - dokładne terminy osiągania poszczególnych celów pomogą zwalczyć bezproduktywność pracy.
11. Załączniki

Należy pamiętać, aby w biznesplanie nie przesadzać z optymizmem. Wiadomo, że kiedy staramy się o środki finansowania najlepiej byłoby pokazać potencjał naszej firmy jak najlepiej. Warto jednak mieć na uwadze konsekwencje, z jakimi wiąże się niedoszacowanie kosztów, lub przeszacowanie zysków, ponieważ w taki sposób najłatwiej o bankructwo. Warto również pamiętać, by nasz biznesplan okreslał cele w sposób możliwie najbardziej wymierny - za pomocą indeksów, wyliczeń - nie opisów, które mogą wprowadzać do niego brak precyzji. By nie odkładać kolejnych etapów wdrażania naszego pomysłu w życie w nieskończoność nie wolno pomijać tworzenia harmonogramu prac. Pamiętajmy, że od tego etapu w procesie tworzenia firmy w dużej mierze będzie zależał nasz sukces, dlatego warto wykonać go rzetelnie. Dzięki temu upewnimy się, że nasz biznes rzeczywiście ma sens.

Marcelina Szondelmajer
(marcelina.szondelmajer@dlastudenta.pl)

Komentarze, opinie, wypowiedzi (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Dodaj opinię

Brak komentarzy. Bądź pierwszy i dodaj komentarz.

REKLAMA
FB dlaMaturzysty.pl reklama