zmień miasto
Jesteś tutaj:
ZNAJDŹ OFERTĘ PRACY
Rodzaj pracy
 
 
Branża
BRANŻE

Quiet promotion - na czym polega to zjawisko?

poniedziałek, 09-01-2023 (00:00:00) | komentarze (0)


W idealnie funkcjonującym przedsiębiorstwie ścieżka kariery zawodowej powinna być jasno wytyczona, aby każdy pracownik wiedział, co należy zrobić, żeby dostać upragniony awans. Zmiana stanowiska z niższego na wyższe wiąże się zazwyczaj ze zwiększeniem odpowiedzialności, liczby obowiązków do wykonania oraz podwyżką wynagrodzenia. Niestety w ostatnim czasie coraz częściej zdarzają się w firmach sytuacje zwane "quiet promotion". Na czym polega to zjawisko i jak można się przed nim ochronić?

Zobacz też: Na czym polega neuromarketing?

Quiet promotion - na czym polega to zjawisko?Na czym polega quiet promotion?

W języku polskim termin "quiet promotion" oznacza dosłownie cichy awans. To zjawisko polega na tym, że pracodawca nakłada na pracownika coraz więcej nowych zadań, jednocześnie działając na niego w taki sposób, aby ten nie był w stanie ich wykonać. Początkowo zwiększenie kompetencji ma mieć charakter tymczasowy i obowiązywać do momentu, aż inny specjalista w danej dziedzinie wróci do pracy z urlopu lekarskiego albo firma znajdzie nowego kandydata na to stanowisko. Niestety taka sytuacja przedłuża się często o kolejne miesiące, w czasie których pracownik pracuje ponad siły i wykonuje zadania niemające nic wspólnego z zajmowaną przez niego pozycją. Quiet promotion stanowi więc spory problem z punktu widzenia osób zatrudnionych w przedsiębiorstwach, ponieważ ich wysiłki nie są doceniane ani sprawiedliwie wynagradzane.

Quiet promotion a zgodność z prawem

Wiele osób zadaje sobie słuszne pytanie, czy zwiększenie kompetencji pracownika bez podniesienia jego wynagrodzenia jest działaniem legalnym. Zdaniem ekspertów pracodawca musi zawrzeć w umowie z podwładnym nie tylko rodzaj wykonywanych przez niego zadań, ale również wysokość wynagrodzenia i jego składniki. W przypadku wykroczenia powierzonych obowiązków poza umówiony zakres szef powinien zaoferować zawarcie porozumienia, które zmieni warunki pracy osoby zatrudnionej. Takie działanie może wiązać się również ze wzrostem wynagrodzenia, ale nie jest to reguła.

Natomiast zupełnie inaczej wygląda to w sytuacji, gdy kierownik postanowi rozszerzyć kompetencje pracownika zgodnie z rodzajem pracy wynikającym z umowy, ale bez dodatkowej zapłaty. Takie działanie jest zgodne z prawem i wówczas osoba zatrudniona na danym stanowisku powinna zastosować się do poleceń przełożonego, wykonując powierzone jej zadania z odpowiednią starannością.

Jak rozmawiać z pracodawcą o quiet promotion?

Jeżeli pracownik otrzymał do wykonania nowe obowiązki bez zapewnionej podwyżki, powinien w pierwszej kolejności udać się do przełożonego i wyjaśnić w rozmowie z nim wszelkie wątpliwości. W przypadku znacznego wzrostu liczby zadań osobie zatrudnionej powinien przysługiwać dodatek do wynagrodzenia za nadprogramowy wysiłek. Czasami może się jednak zdarzyć, że zwiększenie zakresu pracy nadal wpisuje się w opis danego stanowiska. Wówczas upomnienie się o podwyżkę prawdopodobnie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów i jedynym rozwiązaniem pozostanie dostosowanie się do nowych warunków albo poszukanie innego miejsca zatrudnienia.

WG

fot. pexels

Źródło: money.pl

Komentarze, opinie, wypowiedzi (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Dodaj opinię

Brak komentarzy. Bądź pierwszy i dodaj komentarz.

REKLAMA
FB dlaMaturzysty.pl reklama