zmień miasto
Jesteś tutaj:
ZNAJDŹ OFERTĘ PRACY
Rodzaj pracy
 
 
Branża
BRANŻE

Programy stażowe - czy warto aplikować?

środa, 13-03-2019 (00:00:00) | komentarze (0)


Korporacja, własna firma, wyjazd za granicę, a może tymczasowa praca dorywcza? Czasem odpowiedź na pytanie o najbliższą przyszłość jest oczywista, a czasem pojawia się mnóstwo wątpliwości, za i przeciw każdej z opcji. Pamiętaj, że Twój wybór nie jest „na zawsze”. I że to Ty decydujesz, ile chcesz zainwestować w najbliższych latach, żeby potem zbierać owoce tych inwestycji. A może istnieje również idealny kompromis, który łączy korzyści wielu opcji?

programy stażoweKorporacja to droga, która pozwala zazwyczaj zdobyć doświadczenie wysokiej jakości, pracować z najlepszymi i dużo się nauczyć. Własna firma daje możliwość realizowania autorskich pomysłów i wizji, budowania i zmieniania. Wyjazd za granicę otwiera na nowe możliwości, poznawanie innych kultur i ludzi. Ogromną zaletą pracy tymczasowej jest z kolei tak ceniona przez studentów elastyczność. A co, gdyby istniała opcja, która łączy w sobie te plusy? Takim rozwiązaniem może być odpowiednio dobrany staż.

Jak wyglądają programy stażowe?

Minęły już czasy, kiedy korporacje „przerzucały się” stażystami, którym zlecano zajęcia niemające wiele wspólnego z obiecywanym im stanowiskiem. Obecnie przedsiębiorczy i zaangażowany pracownik jest na wagę złota, dlatego firmy decydują się na wyszkolenie pracowników już od etapu stażu. Najczęściej decydują się na absolwentów lub studentów, którzy zdobyli teoretyczną wiedzę, jednak wciąż brakuje im umiejętności praktycznych. Program stażowy mający na celu ocenę zdolności przyszłego pracownika trwa zazwyczaj od 3 miesięcy do nawet 1,5 roku. Po tym czasie kandydat powinien móc swobodnie objąć jedno ze specjalistycznych stanowisk. Przykładowy przebieg stażu wygląda następująco:

1. Podpisanie umowy, wdrożenie, zapoznanie pozostałych stażystów.
2. Szkolenie rozwijające kompetencje miękkie oraz fachowe umiejętności.
3. Udział w projektach i zdobywanie doświadczenia, często w systemie realizacji okresowych celów.
4.. Ocena opiekuna, wsparcie i informacja zwrotna.
5. Kontynuacja pracy, poprawa umiejętności.
6. Ponowna ocena na koniec stażu i wspólna decyzja o dalszych krokach i rozwoju w firmie.

Co po stażu? Wszystko zależy od kombinacji osiągnięć stażysty i możliwości, które oferuje firma. Niektóre przedsiębiorstwa mają przygotowane specjalistyczne stanowiska tylko dla najlepszej grupy w zespole, w którym odbywał się staż. Inne, takie jak międzynarodowa firma British American Tobacco z sektora FMCG (fast moving consumer goods), nie tworzą niezdrowej konkurencji – przyjmują na stałe role tych, którzy pokażą, że są gotowi na awans i zapracowali na niego w trakcie samego stażu. Poza rozwojem w kierunku stanowisk specjalistycznych oferują także ścieżkę menedżerską – po stażu na uczestników może czekać udział w programie menedżerskim, przygotowującym bezpośrednio do roli menedżera! Czyli w efekcie stażysta „przeskakuje” rolę specjalistyczną w danym dziale.

programy stażowe

Wybieramy staż. Na co zwrócić uwagę?

Zdecydowanie wyboru trzeba dokonać z głową. To w końcu kilka miesięcy wysiłku i zaangażowania, warto więc inwestować mądrze. Decydując się na program stażowy, sprawdźmy, czy zapewnia on udział w realnych projektach i zadaniach biznesowych, dopuszcza do technologii wykorzystywanych w firmie oraz umożliwia jak największy kontakt z pracownikami i przełożonymi (oraz czy można liczyć na ich wsparcie). Dopiero wtedy istnieje prawdziwa okazja na wykazanie się i zdobywanie cennych doświadczeń.

Biorąc udział w programie stażowym, chodzi o szansę, by rosnąć w strukturach firmy i w perspektywie kilku lat zajmować coraz bardziej samodzielne i, co za tym idzie, wyżej płatne stanowiska. Niemniej, coraz więcej firm oferuje stażystom atrakcyjne wynagrodzenie, a wraz z nim różnego rodzaju benefity. Badania wskazują, że dla pracowników przed 35. rokiem życia takie dodatki, jak karta Multisport czy pakiet medyczny, są równie ważne co wysokość wypłaty. Jeśli do tego dochodzi w miarę elastyczny czas pracy, praca w międzynarodowym zespole i możliwość realizowania własnych pomysłów, taki staż wydaje się doskonałym rozwiązaniem.

Zanim podpiszemy dokumenty, dobrze jest też sprawdzić, czy na stażu otrzymamy wsparcie opiekuna lub mentora. Często nawet największe talenty nie potrafią bowiem odnaleźć się w nowym otoczeniu. Mentor lub doświadczony pracownik z pewnością ułatwią start i pomogą przyspieszyć rozwój w organizacji!

Jak wygląda proces rekrutacji na staże?

Zdobycie miejsca na stażu nie różni się szczególnie od klasycznego procesu rekrutacyjnego. Pierwszym krokiem jest najczęściej aplikacja online, w której kandydat określa docelowe stanowisko pracy, przedstawia swoją osobę i załącza CV. Następnie, po weryfikacji odbywa się rozmowa telefoniczna, podczas której sprawdzane są kompetencje miękkie i inne predyspozycje do dalszej współpracy. Trzecim etapem jest zazwyczaj bezpośrednia rozmowa z przedstawicielem działu HR. Czasami odbywa się także test umiejętności. Zanim dojdzie do ostatecznego uścisku dłoni i podpisania stosownych dokumentów, niektórzy pracodawcy dokonują jeszcze oceny kandydata poprzez zadanie do rozwiązania.

Bardzo zbliżoną formułę ma proces rekrutacyjny do programu #ażSTAŻ w BAT. Na tle konkurencyjnych projektów wyróżnia się on tym, że jest nakierowany na partnerską relację i zdobywanie doświadczeń, a nie tylko obserwację. Stażysta ma poznać zarówno tajniki pracy w dynamicznej organizacji, jak i ludzi związanych z firmą od lat, od których z pewnością można się uczyć. Uczyć się, a także próbować, a więc i popełniać błędy – ale zawsze w partnerskiej i wspierającej atmosferze. Tylko w ten sposób możliwe jest pokazanie pełnego potencjału, ale też przekonanie się, że taka firma jak np. British American Tobacco to miejsce, z którym chcemy się związać na kolejne lata. Czy warto? Może w podjęciu decyzji pomogą Wam opinie absolwentów programu stażowego, którzy dziś są częścią międzynarodowej struktury firmy BAT.

Marcin:

„Od pierwszego dnia, kiedy pojawiłem się w firmie, otoczyli mnie ludzie, którzy chcieli pokazać, czym się zajmują i wciągać mnie w kolejne zadania. Niedługo potem sam mogłem uczestniczyć w podobnych projektach. Na bieżąco otrzymywałem feedback i merytoryczne wskazówki”.

Magdalena:

„Interesowałam się finansami, dlatego, licząc na możliwości dalszego rozwoju, zdecydowałam się na staż. Jedni przekonali się, że szukają czegoś innego, a ja coraz bardziej się wciągałam. Jestem tu kolejny rok i nie żałuję swojej decyzji”.

Agnieszka:

„Wiedziałam, że staż może być początkiem drogi w stronę wyższych stanowisk. Pokazałam swoją najlepszą stronę, co zostało docenione przez zespół i przełożonych. Teraz zajmuję się projektami w brand marketingu, co pozwala mi realizować moje aspiracje i sprawdzać się w trudnym międzynarodowym środowisku”.

Piotr:

„Kiedy pojawiłem się w BAT, myślałem bardziej o dziale marketingu. Moje zdolności pokierowały mnie jednak trochę gdzie indziej, choć nadal staram się być blisko tego obszaru. Odpowiadam za planowanie zadań sprzedaży do poszczególnych kampanii, więc na co dzień blisko współpracuję z zespołem marketingowym”.

programy stażowe

Artykuł Partnera

fot. fotolia.com/nd3000

Komentarze, opinie, wypowiedzi (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Dodaj opinię

Brak komentarzy. Bądź pierwszy i dodaj komentarz.

REKLAMA
FB dlaMaturzysty.pl reklama